مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۳۳-۵۵

عنوان فارسی شرایط امکان و دلایل امتناع میان‌رشته‌ای «سیاست اجتماعی» در ایران
چکیده فارسی مقاله ایجاد پیوند میان حوزه های نظری و عرصه‌های عملی آموزش و نیز ارتباط اثربخش علم با واقعیت های اجتماعی روزمره از ویژگی های آموزش میان رشته ای است. میان رشته ای «سیاست اجتماعی» که با مسایل سیستمی و پیچیده زندگی روزمره سروکار دارد، از هر دو این ویژگی ها برخوردار است. گرچه «سیاست اجتماعی» در برخی از دانشگاه های دنیا به مثابه یک رشته دانشگاهی هویت مستقل خود را دارد، اما تاکنون به طور مشخص و مستقل به عنوان بخشی از ساختار آموزش دانشگاهی ایران درنیامده است. این پژوهش با آگاهی از مسئله کم توجهی به میان رشته «سیاست اجتماعی»، به این پرسش پاسخ می دهد که دلایل امکان و شرایط امتناع «سیاست اجتماعی» در نظام آموزش عالی ایران چیست؟ با اتخاذ رویکردی تفسیری و تحلیلی تلاش می شود دلایل امتناع و شرایط امکان آن در ایران واکاوی شود. براساس یافته های پژوهش ماهیت موضوع «سیاست اجتماعی»، شرایط بیمارگونه ساختار آموزش دانشگاهی در ایران و نیز ضعف گفتمان روشنفکری در توجه به موضوعات مرتبط با «سیاست اجتماعی» را می توان به عنوان دلایل امتناع آن دانست. شرایط امکان «سیاست اجتماعی» نیز خود را در توجه به دو سطح از ضرورت باز می یابد. یک، سطح شناختی که ناظر بر نقش راهبردی رشته «سیاست اجتماعی» در سیاستگذاری اجتماعی است، و دوم، سطح کاربردی که مستلزم درک شرایط مسئله مند اجتماعی در ایران و ضرورت فهم علمی این شرایط است. تأسیس «سیاست اجتماعی» آکادمیک می تواند از سویی ناظر بر بعد معرفت شناختی آن با هدف توسعه دانش اجتماعی در ایران باشد و از سوی دیگر در توجه به اهمیت کارکردی و نقش کاربردی آن، می تواند با پیوند میان ابعاد اجتماعی، سیاسی و امنیتی با وجوه علمی پدیده های اجتماعی منجر به کاستن از هزینه های فرصت سیاست گذاری های اجتماعی در جامعه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Conditions of Possibility and Reasons for Preventing the Establishment of the Interdisciplinary of “Social Policy” in Iran
چکیده انگلیسی مقاله One characteristic of interdisciplinary educations is creating a connection between theoretical and practical spheres of education, and also establishing an effective bond between science and everyday social realities. “Social policy”, as an interdisciplinary, that deals with systematic and complex issues in everyday life includes the both characteristics. Although “Social policy” has established its own independent identity as a university discipline in some universities around the world; its necessity as a part of the structure of academic education has not been recognized in a clear and independent way in Iran. The present research, while aware of the insufficient attention given to the interdisciplinary of “social policy” in Iran, seek to answer this research question: What are the conditions of possibility and reasons for preventing the establishment of “social policy” in the higher education of Iransocial? Based on the findings, the nature of the subject of “social policy”, the defective structure of academic education in Iran, and the inefficacy of the intellectual discourse in paying attention to subjects related to “social policy” can be highlighted as the reasons for preventing the establishment of “social policy”. The conditions of possibility for the establishment of “social policy” as an interdisciplinary, can be examined at two levels. First, at the cognitive level, which concerns the strategic role of “social policy” discipline in social policy-making, and second, at the applied level, which requires understanding the problematic social conditions in Iran and the necessity of a scientific understanding of these conditions. Therefore, the establishment of academic “social policy” can be concerned with its epistemological aspect with the aim of developing social knowledge in Iran, and also, considering its functional importance and its applicative role, it can help reduce the costs of social policy-making opportunities by establishing a connection between social, political and security aspects and the scientific aspects of social phenomena.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله معصومه قاراخانی |
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی


نشانی اینترنتی http://www.isih.ir/article_159_5ffff0d39d75e99b0ba885edc5370f29.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1197/article-1197-221343.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات