مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۷۷-۱۱۶

عنوان فارسی کاربردشناسی تجربی و کسری هنجارمندی بهره آموزش زبان خارجی از نظریه کاربردشناسی عام
چکیده فارسی مقاله در این مقاله، بر پایه نظریه کاربردشناسی عام هابرماس، کوشیده‌ایم نشان دهیم که کاربردشناسی تجربی مرسوم در دانش زبان‌شناسی، در حوزه آموزش زبان خارجی از نقصان «کسری هنجارمندی» رنج می‌برد. کسری هنجارمندی به معنای فقدان منابع هنجارین برای داوری بر سر داعیه‌های اعتباری است که توافق بر سر آنها زمینه‌ساز رسیدن به فهم مشترک و برقراری هم‌رسانش‌های زبانی است. رویکرد کاربردشناسی تجربی به دلیل همین کسری هنجارمندی، نخواهد توانست نظریه و عمل آموزش زبان خارجی را واجد وجوه اخلاقی و تربیتی درخوری سازد. رویکرد میان‌رشته‌ای این مقاله، دامنه‌ای از فسلفه، تربیت، آموزش زبان و زبان‌شناسی را در بر می‌گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Empirical Pragmatics and Normativity Deficit: The Contribution of Universal Pragmatics to Foreign Language Education
چکیده انگلیسی مقاله In this article, on the basis of Habermas’ universal pragmatics, we have tried to indicate that empirical pragmatics in linguistics, suffers from ‘normativity deficit’ in the field of foreign language education. What we mean by ‘normativity deficit’, is the lack of normative resources required for judging the validity claims inherent in social interactions. Since agreement on the validity claims is fundamental for reaching mutual understanding and establishing linguistic communications, empirical-pragmatic approach, due to its ‘normativity deficit’ would not be able to give proper moral-educational thread to the field of foreign language education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناصرالدین علی تقویان | naseredin ali
دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

یحیی قایدی |
استادیار دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

سعید ضرغامی |
دانشیار دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

جواد غلامی |
استادیار دانشگاه ارومیه، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)


نشانی اینترنتی http://www.isih.ir/article_167_3bd105caa171258e709f6940fe9968f1.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1197/article-1197-221337.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات