|
مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۷۵-۹۸
|
|
|
عنوان فارسی |
مبانی حمایت از علامت تجاری از زاویه مطالعات میان رشتهای حقوق و اقتصاد |
|
چکیده فارسی مقاله |
ارزیابی هر نظام حقوقی از جمله نظام حمایت از علامت تجاری، بینش و درک عمیقی از آن نظام حقوقی را میطلبد که این امر در گرو شناخت صحیحی از اهداف و مبانی تشکیلدهنده هر نظام حقوقی است که ضرورت این امر در نظام حمایت از علامت تجاری، بیش از هر چیز در مرحله تفسیر دامنه حمایت از علامت و در موارد خلاء قانونگذاری مشهود است. نظام حمایت از علامت تجاری در کنار مبانی اخلاقی و حقوقی، بهشدت تحت تأثیر مبانی اقتصادی در بازار است، زیرا علامت تجاری از ماهیتی کاملاًاقتصادی برخوردار بوده و فلسفه وجودی علامت تجاری تحقق کارایی در بازار است، که این امر ضرورت نگاه میان رشتهای را در راستای درک صحیحی از این نظام حمایتی روشن میسازد. دو تئوری حقوق طبیعی و تئوری قراردادگرایی، حمایت از علامت تجاری را از لحاظ حقوقی توجیه میکنند. در کنار این مبانی، دو منطق اقتصادیِ کاهش هزینه جستجوی مصرفکننده و انگیزه تولیدکننده نیز چه بسا با استدلالی قویتر، لزوم حمایت از علامت را توجیه میسازند. با این وجود نظام حمایت از علامت تجاری، فارغ از مبانی اخیر نبوده و هر یک از این مبانی به سهم خود در ساختار نظام حمایت از علامت تجاری موثر هستند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
An Interdisciplinary Inquiry into the Foundations of Trademark Law |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The assessment of any legal system, such as trademark law, requires a comprehensive understanding of that system, and this can be made possible only through awareness of the objectives and foundations of that system. This awareness in trademark law helps us interpret better, especially where there are no statutes. Trademark law is highly influenced by both moral and legal issues and the basics of market economy because trademark has fully economic dimensions as well, and the existence of trademark depends on the economic efficiency of the market. This highlights the necessity of an interdisciplinary approach with the aim of understanding this supportive system. Natural law theory and contractual theory legally justify the protection of trademark. Beside these two theories, the search cost theory and incentive of producers, as two important economic factors, justify the protection of trademark even more powerfully. Nonetheless, trademark legal system relies on all these foundations and each of them is necessary to interpret trademark law. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
شادی کسنوی | کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری، دانشگاه تهران، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.isih.ir/article_217_eec008fa6eadc7d3779f27a7f36a35e2.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1197/article-1197-221287.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|