این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۳۹-۵۲

عنوان فارسی استفاده از فناوری‌های نوین در تدریس زبان و نگرش مدرسان و زبان‌آموزان به جایگاه موازین اخلاقی در کاربرد این فناوری‌ها
چکیده فارسی مقاله یکی از دغدغه‌های بشر امروز، با وجود هر دین و آیین، رعایت اخلاق و شئونات انسانی است؛ این مقاله نیز با تکیه بر همین مهم نگاهی دارد به لزوم رعایت معیارهای اخلاقی هنگام استفاده از فضای مجازی در آموزش و یادگیری به صورت عام و آموزش زبان به صورت خاص. سعی شده است تا شناختی از وضعیت موجود در زمینه رعایت موازین اخلاقی و محیط‌های آموزش مجازی و همچنین لزوم جلب توجه دانشجویان و مدرسان به این حوزه ارائه شود. در این مقاله از روش پرسشنامه‌ای استفاده شده و دو نوع فرم نظرسنجی تهیه شد که نوع اول برای مدرسان زبان و نوع دوم برای زبان‌آموزان تدوین و توزیع گردید. تجزیه و تحلیل پرسشنامه‌ها نشان داد که اکثر مدرسانی که از رایانه برای آموزش زبان استفاده می‌کنند، هنگام روبرویی با اطلاعات شخصی زبان‌آموزان، حریم شخصی ایشان را رعایت نموده‌اند. همچنین دانشجویان هم نسبت به پخش تصاویر خود در فضای مجازی بیشترین حساسیت را نشان دادند و از کنترل ورود و خروج و سایر فعالیت‌های خویش در فضای مجازی توسط استادان احساس نامناسبی نداشتند. در این مقاله از آزمون کای _ اسکویر استفاده شد و نتیجه این بود که تفاوت معناداری بین جنسیت و لزوم رعایت موازین اخلاقی، هنگام یادگیری در فضای مجازی وجود ندارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فناوری‌های نوین، آموزش زبان، فضای مجازی، معیارهای اخلاقی،

عنوان انگلیسی Outlook of Instructors and Students on Ethical Issues in Computer Assisted Language Learning
چکیده انگلیسی مقاله One of major concerns of human beings regardless of their religion or school of thought is to observe ethical issues. This paper discusses the issue and lays emphasis on observing ethical matters in teaching in virtual learning environments in general and computer assisted language learning in particular. The paper tries to throw light on the current status of observing ethical issues in virtual learning environments and drawing both instructors and students’ attention to this issue. The research has been conducted by using two questionnaires one given to students and the other to instructors. Data analysis revealed that majority of instructors observed ethical issues when confronted with students’ personal details. Students were most sensitive regarding disclosing their personal photos in these virtual environments; however, they were comfortable if their personal details were controlled by the instructors. The Chi-Square test showed no substantial difference between gender and observing ethical issues in virtual learning environments. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ethical issues, language learning, information technology

نویسندگان مقاله وحیدرضا میرزاییان |
استادیار کاربرد رایانه در آموزش زبان، گروه زبان انگلیسی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات