این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۴، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی اثرات تماس مزمن با سطوح پایین استات سرب بر یادگیری به روش شرطی اجتنابی فعال موش سوری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: سرب مسموم­ کننده محیط­زیست است و قادر می­باشد تغییرات گسترده­ای در ساختار و عملکرد مغز انسان بخصوص کودکان ایجاد کند. تماس مزمن با سطوح پایین سرب بر عملکرد سیستم اعصاب مرکزی اثر گذاشته و موجب تغییراتی بر عملکرد این سیستم می­شود. علیرغم کوشش­های انجام شده در مورد اثرات رفتاری سرب، در نتایج حاصله، تناقض و اختلافاتی وجود دارد. در این مطالعه اثرات تماس مزمن با سطوح پایین سرب بر یادگیری به­روش شرطی اجتنابی فعال مورد ارزیابی قرار گرفته است. روش بررسی: در این مطالعه از 24 موش سوری نر بالغ در 4 گروه 6 تایی استفاده شد. آب آشامیدنی گروه­های آزمون با یکی از غلظت های 1/0، 33/0 یا 1 گرم­درلیتر از استات سرب بمدت 28 روز آلوده گردید. آزمایش‌ها در محلی نیمه تاریک انجام گرفت. در روز 29 برای ایجاد سازگاری، هریک از حیوانات بصورت جداگانه بمدت 10 دقیقه بدون هیچ محرکی در دستگاه شاتل باکس قرار گرفتند و آزادانه رفت و آمد کردند. در روزهای 30، 33 و 36 آزمایش‌ها در هر موش 40 بار (یعنی جمعاً 120 بار) و در هربار بمدت 80 ثانیه بشرح زیر انجام شد: دوره گریز 60 ثانیه نور (محرک شرطی)، سپس قطع نور بمدت 5 ثانیه،‌ سپس دوره اجتنابی فعال  شامل 10 ثانیه صدا (محرک غیرشرطی) همراه با نور، سپس دوره هشدار یعنی 5 ثانیه بدون نور و صدا. متغیری که مدنظر قرار گرفت تعداد دفعات از 40 تست بود که حیوان درهرکدام از مراحل سه­گانه فوق از حجره دارای محرک به حجره امن پناه می­برد. داده های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم افزار spss و آزمون توکی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد که در دوره هشدار، غلظت 1/0 گرم­بر لیتر از استات سرب در آب آشامیدنی موجب تضعیف بارز یادگیری گردید، و در مقایسه با گروه شاهد کاهش معنی داری ایجاد کرد (05/0P<). از طرفی در دوره اجتناب فعال، حیواناتی که بالاترین دوز استات سرب ( 1 گرم­بر لیتر) دریافت کردند، یادگیری در آنها نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری ایجاد نمود (05/0P<). ولی در دوره گریز، غلظت های 1/0، 33/0 و 1 گرم­ در لیتر از استات سرب در مقایسه با گروه شاهد تغییر معنی داری در میزان یادگیری ایجاد نکرد. نتیجه ­گیری: بر اساس یافته ها، آلودگی با سرب بر یادگیری در مدل موش سوری مؤثر است، این تأثیر عمدتاً منجر به اختلال در یادگیری می‌شود و نوع پاسخ حیوان بسته به دوره و دوز مورد استفاده متفاوت می‌باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرب، اجتنابی فعال، یادگیری

عنوان انگلیسی Effects of Chronic Contact with Low Levels of Lead Acetate on Learning in Active Mice Avoidance Conditional Approach
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Lead (Pb) is a major pollutant in the environment, which, upon long exposure, can impose a broad range of abnormalities in the structure and function of the brain, especially in the infant. Despite the efforts made in the behavioral effects of lead on the results, there are contradictions and conflicts. In this study, we assessed the effect of chronic exposure to low levels of lead acetate (LA) on active avoidance in the mouse as a laboratory animal model. Materials & Methods: In this study, 24 adult male mice were divided into 4 groups of 6 each. Drinking water of the animals was polluted with either 0 (control), 0.1, 0.33 or 1 g/L of LA for 28 days. All experiments were done in a semi-dark place. On day 29, all animals were placed separately in the shuttle box device without any stimulation for 10 min in order to adopt to test situation. Tests were done on days 30, 33 and 36, 40 times per animal each time (120 in total) consisting of the following phases: Light for 60 sec (Escape Period = EP), then 5 sec no light, then 10 sec sound stimulus (Active Avoidance Period = AAP), then 5 sec no light – no sound (Alarming Period = AP). The number of times out of 40 that animal leaves the test compartment to the safe one was recorded during the mentioned 3 periods. The collected data were analyzed using SPSS software and Tukey test. Results: The results showed that, during the alert period, concentration of 0.1 (g / L) of lead acetate in drinking water significantly impaired learning, Compared to the control group, it showed a significant decrease (P < 0.05). On the other hand, during the active avoidance period, the animals receiving the highest dose of lead acetate (1 g / L) showed a significant increase in their learning compared to the control group (P < 0.05). But during the escape period, concentrations of 0.1, 0.33 and 1 (g / L) of lead acetate did not change significantly in the level of learning compared to the control group.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله active avoidance, Lead, learning

نویسندگان مقاله رحام آرمند | raham armand
Department of Biology, Faculty of Science, Behbahan Khatam Alanbia University of Technology, Behbahan, Iran
داﻧﺸﮕﺎه ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺧﺎﺗﻢ اﻻﻧﺒﯿﺎء(ص) ﺑﻬﺒﻬﺎن

محمد کاظم کوهی | Mohhamad kazem koohi
Department of Basic Science, School oUniversity of Tehran , Tehran, Iran
دانشگاه تهران

گودرز صادقی هشجین | Goudarz Sadeghi Hashjin
Department of Basic Science, School oUniversity of Tehran , Tehran, Iran
دانشگاه تهران

صغری حسام | Soghra Hesam
Department of Basic Science, School oUniversity of Tehran , Tehran, Iran
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1021-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فیزیولوژی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات