مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۲، شماره ۱، صفحات ۱۴۱-۱۵۰

عنوان فارسی ‌ پیش‌بینی بار بحرانی کمانش ورق‌های کامپوزیتی تقویت شده با استفاده از رهیافت همبستگی ارتعاشی
چکیده فارسی مقاله سازه‌های کامپوزیتی مشبک به دلیل خواص منحصربفردشان، یکی از سازه‌های پرکاربرد در صنایع هوایی، دریایی و خودروسازی می‌باشند. در دهه‌های اخیر تحقیقات زیادی برای پیش‌بینی بار بحرانی کمانش سازه‌های کامپوزیتی، بدون خرابی یا شکست انجام شده است. یکی از مهم‌ترین روش‌های غیرمخرب، روش همبستگی ارتعاشی یا وی‌سی‌تی می‌باشد. هدف تحقیق حاضر پیش‌بینی بار بحرانی کمانش ورق‌های کامپوزیتی تقویت شده با استفاده از روش وی‌سی‌تی می‌باشد. برای این منظور در ابتدا تحلیل ارتعاشات غیرخطی ورق‌های کامپوزیتی تقویت شده با استفاده از نرم‌افزار المان محدود آباکوس و در بارهای فشاری مختلف انجام شد. در مرحله‌ی بعد با استفاده از نتایج عددی و روش وی‌سی‌تی، بار بحرانی کمانش سازه مذکور پیش‌بینی گردید. در ادامه و برای صحت سنجی نتایج روش وی‌سی‌تی، سه ورق تقویت شده کامپوزیتی مشابه و با شرایط یکسان و با استفاده از روش با روش رشته‌پیچی و لایه چینی دستی ساخته شد و تحت آزمون فشار محوری قرار داده شد. در نهایت بار بحرانی کمانش تجربی به دست آمد. نتایج نشان می‌دهد که اختلاف بار بحرانی کمانش پیش‌بینی شده به روش همبستگی ارتعاشی با بار بحرانی کمانش به دست آمده از آزمایش تجربی کمتر از 5 درصد می‌باشد که این موضوع دال بر مناسب بودن روش وی‌سی‌تی برای پیش‌بینی بار بحرانی کمانش با دقت بسیار بالا برای ورق‌های کامپوزیتی تقویت شده می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Prediction of the critical buckling load of grid-stiffened composite plates using Vibration Correlation Technique
چکیده انگلیسی مقاله Due to unique properties, grid-stiffened composite plates are used extensively in aviation, marine and automotive industry. In recent decades, several studies are done to predict the critical buckling load of grid-stiffened composite plates without breakdown or failure. One of the most important non-destructive methods, is Vibration Correlation Technique (VCT). The aim of this research is the prediction of the critical buckling load of grid-stiffened composite plates using VCT. For this purpose, nonlinear vibration analysis of grid-stiffened composite plates are firstly performed in different compressive loads using finite element software ABAQUS. In the next step, critical buckling load of grid stiffened composite cylinder shells is predicted using VCT. To validate the results of VCT, three grid-stiffened composite plates are fabricated using filament winding and hand lay-up method with same conditions and was placed under axial compression test. Finally, the critical buckling load is measured experimentally. The results show that the difference between the critical buckling load of VCT with experimental buckling load is less than 5%. This subject implies that VCT is suitable for prediction of critical buckling load of grid-stiffened composite plates with very high accuracy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله داود شاهقلیان قهفرخی |
دانشجوی دکترا

میلاد آقایی روزبهانی |
دانشجو

غلامحسین رحیمی |
تربیت مدرس*مهندسی مکانیک


نشانی اینترنتی https://mej.aut.ac.ir/article_3132_cc1932fef3c0dfa2fa6d35c21ffb87d9.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-2205295.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات