|
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۲، شماره ۱، صفحات ۶۱-۷۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل دینامیکی هواپیمای انعطافپذیر در اغتشاشات جوی |
|
چکیده فارسی مقاله |
انعطافپذیری سازه هواپیما باعث بروز مسایل و مشکلات متعددی میگردد که این مشکلات بعضآ میتوانند سلامت و ایمنی پرواز هواپیما را به مخاطره اندازند. این پدیده باعث تغییر در پاسخ دینامیکی هواپیما به سطوح کنترل و اغتشاشات جوی میگردد. همچنین این امر اثرات نامطلوبی در کنترلپذیری هواپیما توسط خلبان، و خوشدستی آن به همراه دارد. لذا بررسی اثرات انعطافپذیری سازه روی پاسخهای پروازی هواپیما از اهمیت ویژهای برخوردار است که این امر مستلزم یکپارچهسازی معادلات حرکت و ارتعاشی هواپیما می باشد. دینامیک هواپیمای پهنپیکر با زیرسازههای بلند و انعطافپذیر بر مبنای یک مدل شش درجه آزادی که ترکیب دو درجه آزادی صلب و چهار درجه آزادی انعطافپذیر است، توسعه داده شده است. برای توصیف برهمکنش سیال با سازه از مدل آیرودینامیک شبهپایا استفاده شده است. توسعه مودهای انعطافپذیر در مدل حاضر نسبت به مدلهای قبلی موجود، با توجه به ساختار پیکربندی هواپیمای مورد نظر، موجب افزایش دقت و اعتبار پیشبینی رفتار دینامیکی، بویژه در شرایط پروازی خاص، از جمله پاسخ به تندبادهای گسسته شده است. ماهیت این دسته از تحریکهای خارجی به گونهای است که طیف گستردهتری از مودهای الاستیک تحریک شده و سهم انرژی کرنشی ناشی از انعطافپذیری در دینامیک عمومی هواپیما افزایش مییابد. در شبیهسازیهای انجام شده تاثیر عوامل مختلف از جمله پروفیل و طول موج تندباد برروی رفتار دینامیکی بررسی شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هواپیمای انعطافپذیر، رفتار آیروالاستیک، تندباد، |
|
عنوان انگلیسی |
Gust Response Analysis of Flexible Aircraft |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aircraft flexibility causes problems and difficulties which this problems even might endanger health and safety of the aircraft. This phenomena changes dynamic response of aircraft to surface control and gust. Also it has diverse effect on flight quality and handling. then considering flexibility effects on dynamics response of aircraft is significant which requires that coupled dynamic and viberational equations of aircraft. In this paper, dynamics of a wide body aircraft has been developed on base of a six degree of freedom model witch includes two rigid and four flexible degree of freedom. Quasi steady aerodynamics has been used to describe interaction between solid and fluid. The characteristics of this model enhance perdition of dynamic response to gust and other external disturbances because of its development of elastic modes. the characteristics of this external disturbances causes more flexible modes to be exited and strain energy ratio in general dynamics of aircraft increases. In this simulation different parameters like stiffness ,gust length and its profile has been studied and a comparison between different length gust has been done . |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Gust effects, flexible aircraft, Aeroelasticity |
|
نویسندگان مقاله |
سید حسین ساداتی | دینامیک پرواز و کنترل-مجتمع دانشگاهی هوافضا-دانشگاه صنعتی مالک اشتر
جواد مسرور | محقق/دانشگاه صنعتی مالک اشتر
مرتضی شهروی | دانشیار-دانشگاه صنعتی مالک اشتر
|
|
نشانی اینترنتی |
https://mej.aut.ac.ir/article_3209_f1c1b776918e596a518a981e999b22ec.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-2205287.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|