|
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۲، شماره ۱، صفحات ۲۱-۳۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تشخیص عیوب بر مبنای مدل و رفتار دینامیکی سیستم تعلیق خودرو |
|
چکیده فارسی مقاله |
نظارت بر عملکرد سیستمهای شاسی نقش مهمی در ایمنی و قابلیت اعتماد خودرو دارند. تاکنون روش های متنوعی برای شناسایی عیوب سیستم تعلیق که اکثر آنها شامل الگوریتمهای پیچیده و فاقد کاربری مناسب در عمل میباشند، ارائه شده است. در این پژوهش، راهکاری نو و کارآمد بر مبنای مدل و رفتار دینامیکی خودرو با قابلیت کاربرد عملی برای تشخیص دقیق و سریع عیوب سیستم تعلیق معرفی شده است. در این روش نیازی به استفاده از تجهیزات و آزمونهای خاص جهت تشخیص عیوب نبوده و در صورت بروز عیب، در حین عبور خودرو از موانعی با دارا بودن آستانه تحریک لازم همانند سرعتگیرهای جاده، امکان اعلام هشدار به کاربر فراهم و موقعیت و اندازه آن تعیین میشود. طراحی ساختار مناسب و بهکارگیری شبکههای عصبیفازی برای شناسایی عیوب نقش مهمی در کاهش خطای ردیابی عیوب نشان می دهند. کاهش تعداد و نوع حسگرهای مورد استفاده (تنها حسگر شتابسنج) و عدم اتکا به نرخ دادهبرداری بالا از مزیتهای دیگر روش پیشنهادی به شمار رفته، موجب استفاده آسان و کمهزینه میشوند. پس از بررسی میزان اثرگذاری شرایط و عوامل مختلف وانتخاب پارامترهای مناسب در فرایند تشخیص عیوب، صحهگذاری عملکرد و قابلیت پیادهسازی سیستم عیبیاب با طرح و انجام آزمایشات بررسی و نتایج تأیید میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Fault diagnosis based on model and dynamic behavior of vehicle suspension system |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
So far, variety of complicated and impractical algorithms have been presented to identify the suspension system faults. In this research, a new effective and practical method, based on model and dynamic behavior of the vehicle for accurate and fast fault diagnose of the suspension system has been presented. In this method, it is not necessary to use special equipment and tests to diagnosis the fault, in the event of a fault, during the passage of the vehicle from obstacles with the necessary excitation threshold such as speed bumper, the alert is given to the user and its position and size are determined. Designing the suitable structure and using neural-fuzzy networks to identify faults plays an important role in reducing the error of fault diagnosis. Reducing the number and type of sensors (using only the accelerometer) and not relying on high sample rates are other advantages of the proposed method, and make it easy to use and low-cost. After study the effectiveness of different conditions and factors and selection the appropriate parameters in the process of fault diagnosis, verification of fault diagnosis system performance and the ability to implement it by designing and doing experiments and obtaining experimental results is confirmed. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدی شهاب | دانشکده مهندسی گروه مکانیک، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
مجید معاونیان | دانشیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی، مشهد
|
|
نشانی اینترنتی |
https://mej.aut.ac.ir/article_3004_c8637e1227709c6424ace34a634a5b3c.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-2205283.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|