این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 1 مهر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۲، شماره ۴، صفحات ۵۱-۶۰
عنوان فارسی
بررسی تاثیر الگوی پاشش اسپری سوخت بر تبخیر قطرات در لوله پیش مخلوط توربین گاز
چکیده فارسی مقاله
در سیستم احتراق یک توربین گاز سوخت مایع، بهدلیل محدودیت طول لوله پیش مخلوط، فرآیند تبخیر قطرات سوخت بهطور کامل انجام نمیگیرد و قطرات وارد محفظه احتراق میشوند. وجود این قطرات در محفظه احتراق باعث میگردد که اشتعال در حالت غیر پیشمخلوط انجام شود و متعاقب آن میزان نشر اکسیدهای نیتروژن افزایش یابد. برای جلوگیری از نشر این آلایندهها، میبایست قطرات اسپری در یک فضای محدود بهطور کامل تبخیر گردد. بدین منظور در اینجا، یک مکانیزم برای پاشش قطرات سوخت در لوله پیش مخلوط ارائه شده است. در این مکانیزم، قطرات اسپری با الگوی مخروط توخالی در خلاف جهت جریان هوا تزریق میشود. بنابراین در این نوع پاشش، بهدلیل افزایش سرعت نسبی قطرات و تسریع در فرآیندهای شکست و تبخیر آنها، دستیابی به این هدف امکانپذیر میباشد. برای بررسی صحت این موضوع، الگوهای مختلفی از پاشش قطرات سوخت به روش عددی در سیستم اویلری - لاگرانژی مدلسازی شده است. اعتبار مدلهای توربولانس، انتقال جرم و حرارت و نیز اثر نفوذ مولکول های گاز بهداخل قطرات سوخت در فشارهای محیطی بالا ارزیابی شده است. نتایج شبیهسازی حاصل از این نوع پاشش نشان می دهد که علاوه بر تبخیر کامل قطرات در فضای محدود، توزیع بخار سوخت در خروجی لوله نیز یکنواخت میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
لوله پیش مخلوط، تبخیر قطره، فشار بالا، پاشش سوخت، توربین گاز،
عنوان انگلیسی
Investigation of the effect of spray fuel injection pattern on evaporation of droplets in the gas turbine pre-mixer
چکیده انگلیسی مقاله
In a liquefied gas turbine combustor, due to the limited length of the premix tube, the evaporation process of fuel droplets is not completely carried out inside the tube and the droplets enter the combustion chamber. The presence of droplets in the combustor causes the reactions occur in the non-premix mode and the emission of NOx increases as a result. To avoid the emission of this pollutants, it's necessary the droplets are evaporated completely in a limited space. In here, a mechanism is proposed for spraying the droplets. In which, fuel droplets with hollow-cone spray pattern are injected in the opposite direction of the air. In this type of injection, due to the relative velocity of droplets and subsequent enhancement of the droplet break-up and evaporation processes, it is possible to achieve this goal. To verify, various patterns of injection are modeled using an Eulerian-Lagrangian approach. The validity of turbulence, heat and mass transfer models, as well as the influence of gas molecules penetration into droplets has been evaluated. The results showed that using this type of injection, in addition to full evaporation of droplets in a limited space, the fuel vapor in the tube outlet is more evenly distributed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد کاظمی فرد |
دانشجوی دکتری، مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
حسن خالقی |
دانشیار گروه تبدیل انرژی دانشکده مهندسی مکانیک/دانشگاه تربیت مدرس
رضا ابراهیمی |
دانشکده هوا و فضای، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
نشانی اینترنتی
https://mej.aut.ac.ir/article_2997_d4163837dc2f5b4763fcecb77fed2807.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-2205236.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات