این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 6 آذر 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۱۳، شماره ۵، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
اضطراب کتابخانهای دستیاران در استفاده از منابع اطلاعاتی و خدمات الکترونیکی بر اساس مقیاس باستیک بومیشده
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: کتابخانه برای برخی از دانشجویان، محل امنی برای تحقیق و مطالعه بهشمار میآید، اما برای برخی دیگر زمینههای اضطراب را ایجاد میکند. هدف اصلی پژوهش بررسی اضطراب کتابخانهای دستیاران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در استفاده از منابع اطلاعاتی و خدمات الکترونیکی بر اساس عوامل پنجگانهی مقیاس باستیک میباشد. روش بررسی: پژوهش پیمایشی مقطعی بود. حجم نمونه 197 نفر بود که از نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار گردآوری داده پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی آن توسط متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ برابر 0/809 تایید شد. پرسشنامه شامل 41 سؤال در مقیاس پنج گزینهای لیکرت بود. سؤالات اضطراب کتابخانهای بر اساس عوامل پنجگانه مقیاس باستیک طراحی و بومی شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی فراوانی، میانگین، انحراف معیار و آمار تحلیلی آزمونهای کولموگراف-اسمیرنوف و ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرمافزار SPSS ویرایش 23 انجام شد. یافتهها: میانگین نمرهی اضطراب کتابخانهای 78/32، میانگین نمرهی میزان آشنایی و میزان استفاده 32/08 و 29/54 بود. عوامل مکانیکی و عوامل عاطفی بالاترین میانگین را در میان عوامل ایجادکنندهی اضطراب کتابخانهای داشتند. میانگین اضطراب کتابخانهای بین دستیاران زن و مرد تفاوت معناداری نداشت(0/05>p). بین اضطراب کتابخانهای دستیاران و مهارتهای استفاده از منابع اطلاعاتی و خدمات الکترونیکی، میزان آشنایی و استفادهی آنان رابطهی معناداری وجود داشت. نتیجهگیری: ﻧﺘﺎﻳﺞ، نشاندهندهی وﺟـﻮد سطحی از اضطراب کتابخانهای در بین دستیاران است. ﭘـﺬﻳﺮش اﻳـﻦ واﻗﻌﻴـﺖ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﻗﺪم ﻣﺜﺒﺘﻲ در رفع مشکلات ﻣﻮﺟﻮد در زﻣﻴﻨﻪی استفاده از منابع اطلاعاتی و خدمات الکترونیکی ﻣﺤﺴﻮب ﮔﺮدد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Library Anxiety of Residents in Use of Information Sources and Electronic Services Based on Localized Bostick Scale
چکیده انگلیسی مقاله
Background and aim: A Library is a safe place to research and study for some students, but it creates anxiety for others. The main purpose of this research is to investigate the library anxiety among Kermanshah University of Medical Sciences(KUMS) residents in using information sources and electronic services based on five factors of Bostick scale. Materials and Methods: The study was a cross-sectional survey. The sample size was 197 persons who were selected using simple random sampling. Data collection tool was a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by experts and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient of 0.809. The questionnaire consisted of 41 questions on a five-point Likert scale. The library anxiety questions were designed and localized based on the five factors of the Bostick scale. Data were analyzed using descriptive statistics, mean, standard deviation and analytical statistics by Kolmogorov-Smirnov test and Pearson correlation coefficient using SPSS 23 software. Results: The mean score of library anxiety was 78.32, the mean score of familiarity and usage was 32.08 and 29.54. Mechanical and emotional factors had the highest mean of library anxiety factors. Mean library anxiety was not significantly different between male and female residents(p>0.05). There was a significant relationship between residents' library anxiety and their skills in using information resources and e-services. Conclusion: The results indicate a level of library anxiety among the assistants. Accepting this fact can be a positive step in solving the problems associated with the use of information and electronic resources.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فریده اکبرزاده | Farideh Akbarzadeh
Ph.D. Candidate in Library Information Science, Faculty of Education & Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahwaz, Iran
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
زاهد بیگدلی | Zahed Bigdeli
Professor, Department of Library Information Science, Faculty of Education & Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahwaz, Iran
استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1918-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات