مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، جلد ۲۰، شماره ۶۷، صفحات ۱۸۳-۲۰۴

عنوان فارسی ارزیابی میزان انطباق سطوح قصد شده، اجرا شده و کسب شدۀ برنامۀ درسی اخلاق اسلامی دانشگاهها
چکیده فارسی مقاله بررسی میزان همخوانی برنامۀ درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شدۀ درس اخلاق اسلامی دانشگاهها که بر اساس نگرش اساتید دروس معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم صورت گرفته است. روش: توصیفی از نوع پیمایشی است و جامعۀ آماری تعداد40 نفر از اساتید مشغول به مشغول تدریس در نیمسال دوم 94-93 بودند که به جهت محدود بودن، کل آنان به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامۀ محقق‌ساخته با 57 سؤال بسته‌پاسخ در طیف پنج درجه‌ای لیکرت بود که پایایی آن 0.89بر اساس آلفای کرانباخ تعیین شده بوداست. در تجزیه و تحلیل داده‌ها علاوه بر روشهای آمار توصیفی، از آزمونهای استنباطی تی تک‌گروهی و آزمون مجذور کای استفاده شده است. یافته‌ها: 1. بین سطوح سه‌گانۀ قصد شده، اجرا شده و کسب شدۀ برنامۀ درسی اخلاق اسلامی دانشگاهها بیش از 90 درصد همخوانی وجود دارد. 2. بین برنامۀ درسی قصد شده وکسب شدۀ اخلاق اسلامی از نظر تناسب اهداف با نیازها، محتوا، استادان و روشهای یاددهی و یادگیری، صلاحیتهای اساتید و شیوۀ ارزشیابی تا حد معناداری انطباق وجود دارد. نتیجه‌گیری: اجرای برنامۀ درسی اخلاق اسلامی در پرهیز از رذیلتهای اخلاقی، افزایش محبت به اولیای الهی، متّصف شدن به اخلاق اسلامی، افزایش معنویت و بندگی، تشخیص فضایل و رذایل اخلاقی، تعهد و پایبندی به ارزشهای اخلاق اسلامی دانشجویان مؤثر بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of Conformity Intended, Implemented, and Attained Levels of Curriculum Development for Islamic Moral Course of the Universities
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this survey is to match the intended curriculum, implemented and attained on the basis of their attitude toward religion course of Islamic ethics at Islamic Azad University of Qom. Method: The research method is discriptive and the study population consisted of 40 professors 93-94 were taught in the second semester of the school year that due to the limited number of them were selected as sample. The reliability of the research is 89 determined by Cronbach's alpha. To analyze the data, descriptive statisticsT analytical tests and chi-square test single group (chi-square) was used. Results: Results showed: 1. between the three levels of intended, implemented and gaining university curriculum of Islamic ethics is more than 90% concordance. 2. And gaining the curriculum intended by Islamic morality in terms of the appropriateness of the needs, content, faculty and teaching and learning methods, qualifications of teachers and evaluation methods as there is significant compliance. Conclusion: The author of the article concludes Islamic ethics curriculum implementationat has been effective in the following aspects: Abstinence of moral vices, Increase in the authority of God's love, Defineing the Islamic ethics, increased spirituality and worship, recognizing the moral virtues and vices, Commitment to the values of Islam.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیف اله فضل الهی قمشی |
دکترای برنامه ریزی درسی ، استادیار گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی قم (Islamic azad university of ghom)

فایزه ناطقی |
دکترای برنامه ریزی درسی؛ استادیار گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اراک (Islamic azad university of arak)

محمد سیفی |
دکترای برنامه ریزی درسی، استادیار گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اراک (Islamic azad university of arak)


نشانی اینترنتی http://ksiu.nahad.ir/article_347_b073c7cd2113faa09f2f68f6422a87e1.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1192/article-1192-219948.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات