این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۷۸-۸۶

عنوان فارسی بررسی رابطه باورهای معرفت شناختی و راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: باورهای ساده اندیشانه معرفت شناختی در واقع خستگی، نبود انگیزش و بی اعتمادی به توانمندی شخصی را به دنبال دارد، چرا که این افراد دانش را شامل اجزای بی ارتباط، مبهم، در احاطه مرجع و تلاش برای یادگیری را بی فایده تلقی میکنند. در این مطالعه رابطه بین باورهای معرفت شناختی و راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی مورد بررسی قرار گرفت. روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 625 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به روش سرشماری در مطالعه شرکت نمودند. دادهها با استفاده از سه پرسشنامه مشخصات دموگرافیکی، باورهای معرفت شناختی شومر و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی ) MSLQ ( جمع آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی )تحلیل همبستگی، تحلیل واریانس وآزمون t گروههای مستقل)با استفاده از نرم افزار 18 SPSS استفاده شد. یافتهها: دراین مطالعه بین مؤلفههای باورهای معرفتشناختی دانشجویان و راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده رابطه معناداری دیده شد. بین راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده و مؤلفه ساده بودن دانش رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت ) 160 / 0 = r و 001 / 0 P < (. همچنین بین راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده و مؤلفه توانایی ذاتی ) 361 / 0 = - r و 001 / 0P< ( و یادگیری سریع ( 266 / 0 = - r و 001 / 0 P < ( رابطه منفی و معنیداری وجود داشت. بین مؤلفههای قطعیت دانش و منبع دانش با راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده رابطه معناداری مشاهده نشد ) 05 / 0 < P .) نتیجهگیری: در این مطالعه غالب مؤلفههای باورهای معرفتشناختی دانشجویان تاثیری معناداری بر استفاده از راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده داشتند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله باورهای معرفتشناختی راهبردهای یادگیری خودنظمدهنده دانشجویان

عنوان انگلیسی The Investigation on the Relations between Epistemological Beliefs and Self-Regulating Learning Strategies among Students in North Khorasan University of Medical Sciences in 2017
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Poor epistemological beliefs are among the reasons which will lead a person to tiredness, lack of motivation and distrust to personal abilities. This is usually resulted from the fact that individuals with such beliefs image the knowledge as unrelated and confusing elements which surrounded by references and they will never try for learning it. In the recent years, there are high interest for studying the relation between the epistemological beliefs and self-regulated strategies. In the current study, the possible relation between epistemological beliefs and Self-regulating learning strategies among students in North Khorasan University of Medical Sciences was investigated. Methods: In this descriptive-analytic study, a group of volunteer NKUMS students (n=625) whom selected based on the census results were investigated. Data on demographic information, Schumer's Epistemological Beliefs and Self-Regulated Learning Strategies (MSLQ) collected by using three questionnaires. SPSS software (version 18) was used for running descriptive and inferential statistical analysis. Results: In the current study, a significant statistical relation between the epistemological beliefs and Self-regulating learning strategies among NKUMS students was observed. There was a positive significant statistically relation among Self-regulating learning strategies and simplicity of Knowledge (r=0.160, P< 0.001). There was statistically significant negative relation among component like the inborn talents(r=-0.361, P< 0.001) and fast learning ability(r=-0.266, P< 0.001) with self-regulating learning strategies, while no statistically significant relation among source of knowledge and certainty of knowledge with self-regulating learning strategies was determined (P>0.05). Conclusions: The results of the current study on NKUMS students showed that epistemological beliefs have a positive influence on self-regulating learning strategies among students.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فروزان شکوه | Foroozan Shokooh


رضوان رجب زاده | Rezvan Rajabzadeh


سیدحمید حسینی | Seyed Hamid Hosseini


حسن نامدار احمدآباد | Hassan Namdar- Ahmadabad


حامد قاسم زاده | Hamed Ghasemzadeh-Moghadam


محمدرضا جلیلوند | Mohammad Reza Jalilvand


علیرضا ایزدفر | Alireza Izadfar



نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-711&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-2182686.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات