این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۳۸-۴۵
عنوان فارسی
مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر مدل مراقبت پیگیر و مراقبت از راه دور )تله هلث( بر شدت بی خوابی زنان باردار
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یکی از شایعترین اختلالات در دوران بارداری، اختلال خواب میباشد و شایعترین آن، اختلال بیخوابی است. یکی از راههایی که ممکن است، اختلال خواب را اصلاح کند، آموزش است. لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه آموزش بر اساس مدل مراقبت پیگیر و تله هلث بر شدت بی خوابی زنان باردار، انجام شد. روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی با نمونه گیری چند مرحلهای تصادفی سه گروهه، بر روی 91 زن باردار، مراجعه کننده به مراکز بهداشتی-درمانی شهر مشهد، در سال 1396 انجام شد. برای گروههای مدل مراقبت پیگیر و تله هلث، مداخله به مدت 12 هفته و برای گروه کنترل مراقبتهای معمول مرکز بهداشت انجام شد. ابزار گرد آوری دادهها پرسشنامه شدت بی خوابی ) ISI ( بود که قبل از مداخله، بلافاصله بعد و 4 هفته بعد از مداخله تکمیل شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ، روشهای آمار توصیفی و آزمونهای آماری انجام شد. یافتهها: نتایج آزمونهای آماری نشان داد که سه گروه از نظر متغیرهای سن، سن بارداری، تعداد فرزند، تعداد بارداری، تحصیلات مادر و وضعیت بارداری با یکدیگر همگن بودند ) 05 / 0 < P(. شدت بی خوابی، قبل از مطالعه در هر سه گروه تفاوت معنی داری نداشت ) 235 / 0 = P(؛ بلافاصله بعد و 4 هفته پس از مداخله، در سه گروه تفاوت معنی داری وجود داشت ) 001 / 0 > P .) نتیجهگیری: آموزش مبتنی بر مدل مراقبت پیگیر و تله هلث هر دو، موجب کاهش بی خوابی، زنان باردار میشوند. با توجه به اینکه روش تله هلث، ارزانتر و آسانتر است، میتوان از این روش، جهت بهبود شدت بی خوابی زنان باردار استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش بیخوابی مدل مراقبت پیگیر تله هلث زنان باردار
عنوان انگلیسی
Comparing the Effect of Training Based on Continuous Care Model and Telehealth on Severity of Insomnia in Pregnant Women
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: One of the most common disorders during pregnancy is sleep disorders and the most common is it insomnia. One of the ways that may correct sleep disorders is training. Therefore, the present study was conducted to compare the education based on continuous care model and Telehealth on the severity of insomnia in pregnant women. Methods: This clinical trial study with random multistage sampling was conducted on three groups of 91 pregnant women referring to health centers in Mashhad city in 2017. Intervention was conducted for 12 weeks for groups of continuous care model and Telehealth, and usual care of health centers was done for control group. Data collection tool was an insomnia severity index (ISI) that was completed before intervention, immediately after that and 4 weeks after the intervention. Data were analyzed using SPSS software, Descriptive statistics and statistical tests were used. Results: The results of the statistical tests showed that the three groups was matched in terms of age, gestational age, number of children, number of pregnancies, mother's education and pregnancy status (P < 0.05). There was no significant difference in severity of insomnia before the study in all three groups (P = 0.235); there was a significant difference immediately after intervention and 4 weeks after it in all three groups (P < 0.001). Conclusions: Training based on continuous care model and Telehealth, both lead to reduce pregnant women insomnia. Therefore, Given that the telehealth method is cheaper and easier, this method can be used to improve the sleep disorders in pregnant women.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه جلال مروی | Fatemeh Jalal Marvi
معصومه کردی | Masoumeh Kordi
سیدرضا مظلوم | Seyed Reza Mazlom
فریبرز رضایی طلب | Fariborz Rezaei Talab
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-706&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-2182681.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
بالینی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات