|
Annals of Military and Health Science Research، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۸۱۹-۸۲۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان پرستاریسالهای ۱۳۸۰تا۱۳۸۳ دانشگاه علوم پزشکی ارتش |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: افت تحصیلی دانشجویان یکی از مشکلات عمده مراکز آموزش عالی کشور است که نه تنها باعث اتلاف وقت و هزینه های جاری این مراکز میشود بلکه باعث ایجاد مسائل و مشکلات روحی، خانوادگی و اجتماعی برای دانشجویان نیز میگردد. بر پایه مطالعات انجام شده این مشکل هر ساله در حال افزایش بوده و بسیاری از دانشجویان نمی توانند از عهده محتوی آموزشی مدون برآمده و یا آنهارا در موعد مقرر انجام دهند. با توجه به این موضوع، پژوهشی با هدف تعیین عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری ارتش انجام گرفته است. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بوده که بر روی 189 نفر از دانشجویان ورودی 1380 تا 1383 دانشکده پرستاری ارتش انجام گرفته و ابزار گردآوری اطلاعات آن شامل مشاهده مستقیم پرونده های آموزشی و استفاده از پرسشنامه ای جهت اخذ اطلاعات فردی و خانوادگی بوده است که داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss نسخه 5/11 وارد رایانه شده وسپس از طریق شاخصهای آمار توصیفی و نیز آزمون آماری X 2 آزمون t و آزمون رگرسیون خطی و بصورت یک متغیره و چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته ها: فراوانی افت تحصیلی در 189نفر دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارتش 32نفر(9/16%)بود.ارتباط معنی داری بین متغیرهای جنس ، میزان تحصیلات والدین، در قید حیات بودن والدین ، شغل والدین و درآمد خانوادگی با افت تحصیلی دانشجویان وجود نداشت .درحالیکه ارتباط معنی داری بین متغیر های سن ، معدل دیپلم ، محل سکونت ، وضعیت تأهل ، استفاده از سهمیه ، شغل جانبی و میزان درآمد فردی با افت تحصیلی دانشجویان مشاهده گردید( 05/0 p< ). که پس از تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون رگرسیون خطی از بین این متغیرها بیشترین تأثیر را بترتیب اولویت شغل جانبی با ( 04/0 p= )و سن ( 002/0 p= )داشته اند. نتیجه گیری: دانشجویان به عنوان جزء اصلی سیستم آموزش عالی، دارای ویژگیهای دموگرافیک و روانشناختی خاصی هستند که این ویژگی ها را میتوان بعنوان یکی از مهمترین متغیر های مداخله گر در رفتار تحصیلی دانشجویان در نظر گرفت. پیشگیری از شکست تحصیلی و بروز آسیبهای روانشناختی متعاقب آن و در نتیجه بهبود کیفیت آموزش و بازدهی تحصیلی در گرو توجه نمودن به این ویژگیها و دیگر عوامل مؤثر در فرآیند یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان خواهد بود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
افت تحصیلی ، دانشجوی پرستاری ، فرآیند آموزش |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
شیرین عالیخانی |
نادر مرکزی مقدم | markazi moghadam
سهیلا برومند | دانشگاه علوم پزشکی آجا سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارتش (Artesh university of medical sciences)
میترا زند بگله | zand بگله دانشگاه علوم پزشکی آجا سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارتش (Artesh university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7-136&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل (پژوهشی) |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|