پژوهنده، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۱۶۳-۱۷۰

عنوان فارسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه قربانی در مدارس ابتدایی شهر سمنان
چکیده فارسی مقاله چکیده سابقه و هدف: قربانی شدن، یکی از معضلاتی است که امروزه در مدارس سراسر جهان وجود دارد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، بررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس قربانی در دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهر سمنان بود. مواد و روش‌ها: تعداد 607 نفر دانش‌آموز مدارس ابتدایی شهر سمنان به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و به مقیاس‌های قربانی، قلدری ایلی‌نویز و پرسشنامه‌ی انگیزش تحصیلی هارتر، پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها، از روش‌های تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که این مقیاس از یک عامل اشباع شد. بررسی روایی نشان داد، این سازه با قلدری (53/0)، غیبت از مدرسه (18/0)، انگیزش تحصیلی (15/0-) و پیشرفت تحصیلی (17/0-) رابطه‌ی معنی‌داری دارد (01/0P<). همچنین، اعتبار مقیاس قربانی با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای کل مقیاس، 88/0 بدست آمد که نشان از قابلیت بالای ابزار بود. داده‌های پاسخ سؤال‌های مقیاس قربانی با مدل سامی جیما، برازندگی مناسبی داشت و تابع آگاهی آزمون نشان داد که بیشترین آگاهی آزمون، در دامنه‌ی 4/0 تا 8/1- پیوستار ویژگی است. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش بیانگر این است که نسخه‌ی فارسی پرسشنامه‌ی قربانی در جامعه‌ی دانش‌آموزان، از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار بوده و می‌توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش‌های روانشناختی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، مقیاس قربانی، ساختار عاملی، رواسازی

عنوان انگلیسی The psychometric characteristics of the victimization questionnaire in primary schools in Semnan
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: Background and Aim: The victimization is one of the problems that exist today in schools across the world. Therefore, the purpose of this study was to validate the victimization scale in children. Materials and Methods: To this end, 607 students of Semnan were selected by using a stratified sampling method and to victimization scale, Illinois bullying scale and Harter’s motivation questionnaire responded. For data analysis, of factor analysis method, Cronbach's alpha coefficients and Pearson correlations were used. Results: Factor analysis showed that the victim scale has one factor. Validation showed that the structures with bullying (0.53), absence from school (0.18), academic motivation (-0.15) and academic achievement (-0.17) had a significant relationship (p&le0.01). Also, victim scale reliability using Cronbach’s alpha for the total scale 0.88 was satisfactory. Data answer questions victim scale with Samejima model had a good fitness and more information about the test showed that the slopes of 0.4 to -1.8 had s continuum feature. &zwjConclusion: Results indicated that victimization in the Persian version of the questionnaire has acceptable psychometric properties of school students, and it can be used as a valid instrument in psychological research.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Victimization scale, Factor structure, Validation

نویسندگان مقاله افضل اکبری بلوطبنگان | afzal akbari balootbangan
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

سیاوش طالع پسند | siavash talepasand
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)


نشانی اینترنتی http://pajoohande.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-912&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات