این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات زبان و ترجمه، جلد ۴۲، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نشانه‌شناسی شخصیت‌های داستان‌های کانتربری در متن جامعه قرن چهاردهم انگلستان
چکیده فارسی مقاله مقاله حاضر شخصیت‌های کانتربری را از چهار بعد:مطابقت با شرایط اجتماعی قرن 14 انگلستان، تفکرات مذهبی حاکم بر جامعه، زیبایی‌شناسی و روایت مورد نشانه شناسی قرار می‌دهد. از بعد اول، ظاهر و رفتار شخصیت‌ها با الگوهای اقتصادی، تاریخی و اجتماعی همچون گسترش بورژوازی، گسترش شهرنشینی، قیام دهقان‌ها و فساد اجتماعی رابطه معنی‌دار و تنگاتنگ نشان می‌‌دهد. از بعد مذهبی، برداشت‌های مذهبی متفاوت با پیروی محض از دستورات کلیسا در میان زائرین مشاهده می‌شود؛ چنانکه از نظر تاریخی این دوران با افول قدرت کلیسا و گسترش انتقادها همراه بود. از نظر زیبایی‌شناسی، شخصیت‌های کانتربری، افکار و احساسات متناقض نشان می‌دهند. از یکسو دارای حالات گوتیک و ترس از عذاب الهی، خشونت و آلام انسانی هستند و از سوی دیگر، گرایش به زیبایی‌های دنیوی، روابط پنهان عاشقانه و گناه دارند که این مغایرت از نشانه‌های تغییر و تحول در ارزش‌های فرهنگی یک جامعه در حال گذراست. همچنین کاربرد زبان عامیانه، دیدگاه دیالوژیک، سبک حلقه‌وار داستان‌ها، خروج از بعد زمان و مکان در انتهای سفر زیارتی به روایت زائرین، خاصیت اعتراف آمیز می‌بخشد و بیان اندیشه‌های نو همچون ضرورت توجه به فردیت، حقوق مردم و حقوق زن را در شرایط قرون وسطی ممکن می‌سازد؛ گفتمانی که تنها در بستر تکامل بشریت قابل درک است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Semiology of Canterbury Characters in the Context of the Fourteenth-Century Britain
چکیده انگلیسی مقاله This essay studies and compares characters in The Canterbury Tales from four perspectives: with regard to the 14th century social conditions, religious beliefs, aesthetics, and narration. Sociologically speaking, the characters show a significant relationship with historical, economical, and social events such as the spread of bourgeoisie, the spread of rural life, social corruptions, and peasants’ revolt. Secondly, different religious ideas among pilgrims signify the contrast between people’s religious tendencies and Church, facing failure as to political power. From an aesthetic point of view, characters signify contradictory sensations such as fear from God’s punishment; suffering and aggression, similarly depicted in Gothic art, in one hand, and courtly love, tendency to worldly beauties, and sin, on the other hand. Thus, the change of social values in a transitory society is perceived. Fourthly, the application of vulgar language, frame stories, dialogic viewpoints, and ignorance of time and place at the end of pilgrimage signify narrations based on freedom of speech and confession leading to new ideas such as individuality, people’s social rights, and women’s rights in the Middle Ages. Therefore, the research shows realities of thoughts and minds in a critical period of human history, which could not have been recorded by historians.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهروز احمد زاده بیا نی | ahmad zadeh بیا نی


زهرا شوری |



نشانی اینترنتی http://jlts.um.ac.ir/index.php/lts/article/view/19132
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات