این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 11 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۱، شماره ۴، صفحات ۷۱-۸۰
عنوان فارسی
بهبود شبیهساز یکبعدی موتور ملی با در نظر گرفتن اثرات انتقال حرارت و افت مکانیکی در توربوشارژر
چکیده فارسی مقاله
امروزه توربوشارژرها (پرخورانها) نقش مهمی در بهبود بازده، کوچکسازی و کاهش آلایندههای موتور احتراق داخلی ایفا میکنند. به دلیل جریان گاز داغ در توربین و هوای محیط در کمپرسور ، اختلاف دما در دو سمت توربوشارژر زیاد است و این اختلاف دمای زیاد، باعث انتقال حرارت از توربین به دیگر اجزا توربوشارژر میشود. انتقال حرارت سبب کاهش عملکرد توربوشارژر میگردد، زیرا قسمتی از انرژی گاز داغ از طریق انتقال حرارت دفع شده است. نیاز به تخمین دقیق دمای گازهای خروجی توربین جهت طراحی مسیر گازهای خروجی یا تعیین شرایط مرزی توربوشارژر دوم در موتورهای دارای توربوشارژرهای دومرحلهای، همچنین نیاز به تخمین دمای خروجی کمپرسور بهعنوان شرایط مرزی برای خنککن میانی و محفظه احتراق در صورت نبود خنککن میانی وجود دارد. در این پژوهش، الگوی انتقال حرارت یکبعدی توربوشارژر، به شبیهساز یکبعدی موتور درگیر میشود.نتایج نشاندهندهی بهبود (حداکثر تا 50 درجه سانتیگراد) در پیشبینی دمای خروجی توربین است و همچنین بر روی دیگر مشخصههای شبیهسازی موتور از جمله دمای خروجی کمپرسور، سرعت توربوشارژر، توان ترمزی موتور، فشار خروجی توربین و غیره، تأثیر نمیگذارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توربوشارژر، افت مکانیکی، انتقال حرارت، شبیهسازی یکبعدی،
عنوان انگلیسی
Improvement of one-dimensional simulation of national engine with consideration of heat transfer and mechanical loss effects in the turbocharger
چکیده انگلیسی مقاله
Nowadays, Turbochargers play an important role in improving the efficiency, downsizing and pollutant reduction of internal combustion engine. Due tothe existence of hot gas flow in the turbine and surrounding air flow in the compressor, the temperature difference between two sides of turbocharger is high and this hightemperature difference causes heat transfer from the turbine to the otherturbocharger components. The heat transfer reduces the turbocharger performancebecause some of the hot gas energy has been removed through heat transfer. There is a need to accurate estimation of the temperature of the turbine exhaust gases to determine the path of the exhaust gases or to determine the boundary conditions of the second turbocharger in engines containing (two-stage turbochargers), and also a need to estimate the compressor outlet temperature as a boundary condition for intercooler and combustion chamber in the absence of an intercooler. In this study, turbocharger one-dimensional heat transfer model is coupled to one-dimensional engine simulation. The results show an improvement (up to 50 °C) in prediction of turbine outlet temperature and also does not affect other characteristics of the engine simulation such as compressor outlet temperature, turbocharger speed, engine brake power, turbine outlet pressure and etc.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسعود کهنوجی |
تبدیل انرژی، مهندسی مکانیک، صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
مصطفی آقامیرسلیم |
صنعتی امیرکبیر
سیدشهابالدین علویون |
کارشناس ارشد، شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو)، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://mej.aut.ac.ir/article_2857_d285bcc67322a5fdff244ec8664ea21f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-2171299.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات