مطالعات روان شناختی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۱۳۷-۱۶۲

عنوان فارسی پیش‌بینی تاب‌آوری تحصیلی و هیجانی بر مبنای عوامل روان‌شناختی، خانوادگی‌ و اجتماعی: مقایسه نیمرخ پیش‌بینی ابعاد تاب‌آوری هیجانی و تحصیلی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با رویکردی سیستمی و شناختی-اجتماعی، نیمرخ پیش‌بینی افراد تاب‌آور تحصیلی و هیجانی را در عوامل خانوادگی، تحصیلی و روان‌شناختی بررسی و مقایسه کرده است. شرکت کنندگان پژوهش دانش‌آموزان کلاس‌های دوم دبیرستان بودند که به شکل هدفمند از میان نواحی 3 و 4 آموزش و پرورش شهرستان شیراز انتخاب شدند که به نظر می‌رسید در شرایط اقتصادی- اجتماعی پایین‌تری بودند. از مجموع 846 آزمودنی در این نمونه آماری، 137 نفر به عنوان تاب‌آور تحصیلی و 146 نفر به عنوان تاب‌آور هیجانی و 28 نفر نیز به عنوان تاب‌آور تحصیلی و هیجانی شناسایی شدند. برای اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از مقیاس‌های دلبستگی به والدین و همسالان آرمسدن و گرینبرگ، جوّ تعاملی معلم-دانش‌آموز، مقیاس راهبردهای مقابله‌ای سندلر و همکاران، پرسشنامه تنظیم شناختی عاطفی گارنفسکای و کراجی، مقیاس بهزیستی روانی کلی و پیترسون، افسردگی کودکان کواکس و بک، و مقیاس تاب‌آوری تحصیلی مارتین استفاده شد. نتایج تحلیل افتراقی توصیفی نشان میدهد متغیرهایی که بیش‌ترین سهم را در تمایز میان گروه‌های تاب‌آور تحصیلی و غیر تاب‌آور تحصیلی داشته‌اند به‌ترتیب عبارت هستند از: راهبرد مقابله‌ای فعال، درگیری، تنظیم شناختی مثبت هیجانات و ساختار. در حالیکه بیش‌ترین قدرت تفکیک گروه‌های تاب‌آور هیجانی و غیر تاب‌آور هیجانی به ترتیب مربوط به متغیرهای دلبستگی به والدین، تنظیم شناختی منفی هیجانات، ساختار، حمایت‌های خود استقلالی، درگیری و راهبرد مقابله‌ای اجتنابی است. همان‌گونه که نتایج نشان می‌دهد نیمرخ پیش‌بینی متفاوت گروه‌های تاب‌آور تحصیلی و هیجانی شواهدی را مبنی بر ماهیت چند بعدی بودن سازه تاب‌آوری فراهم می‌آورد. نتایج حاصل از تحلیل افتراقی پیش‌بینی کننده نشان می‌دهد که تابع تاب‌آور هیجانی در 7/93% از موارد و تابع تاب‌آور تحصیلی در 4/92% قادر به تشخیص صحیح افراد تاب‌آور است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی he prediction of educational and emotional resilience based on the psychological, familiar, and social factors: a comparison between the profiles of educational and emotional resilience dimensions
چکیده انگلیسی مقاله The conceptualization of resilience as a general or multidimensional construct and recognizing the inhibitors and facilitators of it are the main issues in the resilience literature. Therefore, the present study investigated the discriminant variables of educational resilient and emotional resilient groups in person-focused approach, to examine the general or multidimensional construct of resilience. Participants were selected from the low socio-economical status of second grade Shiraz high schools. From 846 participants in this statistical sampling, 137 students were recognized as educational resilient, 146 students as emotional resilient and 28 students as dual resilient. Participants completed the Inventory of Parent and Peer Attachment of Armsden and Greenberg, the Teacher As Social Context Questionnaire of Belmont et.al., the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire of Garnefski and Kraaji, the Children's Coping Strategies Checklist of Sandler et.al, Children Depression inventory of Cox and Beck, Psychological Well-Being of Kelley and Peterson and Educational Resilience of Martin. The results of descriptive discriminant analysis showed that among the research variables, the best discriminator variables between educational resilient and non- educational resilient groups, were respectively: active coping strategy, involvement, structure, positive cognitive emotion regulation strategy, while the results showed the best discriminator variables between emotional resilient and non-emotional resilient groups, were respectively: parent attachment, negative cognitive emotion regulation, structure, autonomy support, involvement, avoidance coping strategy. The results of predictive discriminant analysis showed that 93.7% of emotional resilient persons were classified correctly and also 92.4% of educational resilient persons were classified correctly. The implications and suggestions for future research were also discussed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا هاشمی |
دانشگاه الزهراء
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

بهرام جوکار |
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_1790_331.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1160/article-1160-216188.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات