این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 30 آبان 1404
مطالعات حقوقی
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۶۱-۹۸
عنوان فارسی
نقد مبانی فقهی- حقوقی لزوم اخذ برائت از بیمار برای سلب مسئولیت از پزشک
چکیده فارسی مقاله
یکی از مسائل حوزه فقه و حقوق پزشکی، اخذ برائت از بیمار جهت رفع مسئولیت است. فقهای امامیه در خصوص ضمان پزشک حاذقی که با اذن بیمار به معالجهی وی اقدام مینماید و مرتکب تقصیر و خطایی نمیگردد، اختلاف نظر دارند. گروهی به عدم ضمان حکم کرده و معتقدند اگرچه برائت نهادی مشروع است، ولی اخذ آن بیفایده میباشد. امّا دیدگاه مشهور، پزشک را در این حال ضامن میداند و برای رهایی وی از چنین مسئولیت سنگینی است که لزوم اخذ برائت از بیمار را مطرح مینماید. این نوشتار به نقد مبانی فقهی و حقوقی دیدگاه اخیر میپردازد. مفاد دیدگاه مشهور قابل تأمل و انتقاد به نظر میرسد؛ چرا که برائت را تنها راه معافیت پزشک حاذق، مأذون و غیر مقصر معرفی میکند و در صورت عدم تحصیل آن، پزشک را در هر حال ضامن میداند. مسئولیت بدون تقصیر پزشک بر مبنایی محکم استوار نبوده و با مصلحت اجتماعی سازگار نیست. همان ضرورت اجتماعی که به عنوان مهمترین دلیل توجیه لزوم اخذ برائت از بیمار مطرح شده است، ایجاب میکند که پزشک از همان ابتدا و بدون نیاز به تحصیل برائت، ضمانی بر عهده نداشته باشد. در نتیجه چنانچه پزشک ماهر و محتاط با رعایت موازین فنی، علمی و اخذ رضایت آگاهانهی بیمار به معالجه اقدام کند، حتی در صورت عدم اخذ برائت از بیمار، ضمانی بر عهده نخواهد داشت. قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، نیز این دیدگاه را برگزیده و در صورت عدم تقصیر پزشک، حکم به عدم ضمان وی میکند، حتی اگر اقدام به تحصیل برائت نکرده باشد. بنابراین اخذ برائتی که در این قانون ذکر شده، در عمل تأثیری در مسئولیت مدنی پزشک ندارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ضمان پزشک، اخذ برائت، مسئولیت مدنی، حقوق پزشکی،
عنوان انگلیسی
The survey of Islamic jurisprudential and legal foundations over the obtaining of acquittance from the patient for non-responsibility of the physician
چکیده انگلیسی مقاله
One of the issues in the field of medical law is physician's acquittal of responsibility in order to negate the liability of the physician. Shi'ite jurists are disagreeing with the responsibility of a proficient and innocent physician who proceeds to treat the patient with his consent. Some have ruled not to take them responsible and believe although quittance is legitimate, it is useless. But the reputed view believes the physician is responsible and the necessity of acquitting from the patient is proposed to release him from such a heavy burden. This article follows the survey of jurisprudential and legal reasons of the latter. The details of the reputed view seem negotiable, as it proposes quittance as the only way of releasing the proficient and innocent physician; and in case it was not obtained, he is found responsible anyway. From the view point of the authors the innocent responsibility of a physician has not a stable basis and is not consistent with the social interests. As a result, if a physician, observing the theoretical and practical standards alongside achieving consent of the patient, follows the treatment, he won't be responsible in this regard. The new Islamic criminal law acted in 1392 (2013-2014), has preferred the same viewpoint. So the quittance which is provided by this law has not practically any effect on the physician's civil liability.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://jls.shirazu.ac.ir/article_3213_0c315841f8ac9bed9c09bd0a6e342e34.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1151/article-1151-215397.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات