|
مطالعات توسعه اجتماعی - فرهنگی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۶۹-۹۵
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل روابط ساده و چندگانه بین هوش اخلاقی و سرمایهی اجتماعی با میزان مسؤولیّتپذیری دانشجویان دانشگاه |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف تحقیق حاضر، تحلیل روابط ساده و چندگانه میان هوش اخلاقی و سرمایهی اجتماعی با میزان مسؤولیّتپذیری دانشجویان دانشگاه است. نوع پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش شامل همهی دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 94-1393 مشتمل بر 7132 نفر است که با استفاده از فرمول حجم نمونه، 258 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهدست آمده است. ابزار گردآوری اطّلاعات در این تحقیق، سه پرسشنامهی هوش اخلاقی در قالب 40 گویه در سه مؤلّفه (راستگویی، بخشش و دلسوزی)، پرسشنامهی سرمایهی اجتماعی در قالب 24 سؤال در چهار مؤلّفه (مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی، تعلّق اجتماعی و اعتماد اجتماعی) و پرسشنامهی مسؤولیّتپذیری در قالب 42 سؤال در پنج مؤلّفه (خودمدیریّتی، امانتداری، وظیفهشناسی، سازمانیافتگی و پیشرفتگرایی) برحسب طیف پنج درجهای لیکرت بوده است. روایی محتوایی هر سه پرسشنامه مورد تأیید کارشناسان قرار گرفته و پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای هوش اخلاقی 83/0، سرمایهی اجتماعی 87/0 و مسؤولیّتپذیری 91/0 برآورد شده است. تجزیه و تحلیل دادهها نیز در سطح استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون t) با استفاده از نرمافزار آماری spss انجام گرفته است. یافتهها نشان میدهد که میانگین هر یک از مؤلّفههای هوش اخلاقی، سرمایهی اجتماعی و مسؤولیّتپذیری از میانگین فرضی (3) بیشتر است و بین هر یک از مؤلّفههای هوش اخلاقی و سرمایهی اجتماعی با مسؤولیّتپذیری رابطهی مثبت و معنادار وجود دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Social capital and moral intelligence: Students’ responsibility at University of Kashan |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this research was to analyzesimple and multiple relationships between social capital and moral intelligence with the responsibility in students at University of Kashan. Research type was descriptive correlative. The statistical population consisted of 7132 students in Universities of Kashan in an academic year 2014-2015.Cocran Formula from the 2700 was used to choose 258 students through the stratified randomized sampling.The instrument used forgathering information were a moral intelligence questionnaire with 40 items in 3 component (honest, forgiveness & compassion), social capital questionnaire with 24 items in 4 components (social partnership, social integration, social belongings& social trust) and a responsibility questionnaire with 42 items in 5 components (self-management, trusteeship, dutiful, organizing & progressivism) based on 5 likert scales. The validity of Questionnaires was confirmed by experts. Through Cronbach alpha coefficient, reliability coefficients were obtained equal to 0.83 for moral intelligence, 0.87 for social capital and 0.91 for responsibility. Data analyses were used in level inferential statistics (correlation, t-test, regression) through SPSS and Amos software’s. Finding showed mean of moral intelligence, social capital and responsibility components are bigger than average (3). There are positive and significant relationship between all of components moral intelligence and social capital with responsibility. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حمید رحیمی | hamid rahimi دانشگاه کاشان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)
آسیه محمدیان | asieh mohammadian دانشگاه کاشان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-159-4&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1140/article-1140-214349.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|