مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۶، شماره ۱۱، صفحات ۸۵-۹۸

عنوان فارسی نقش‌مایه‌های به‌کاررفته در هنر سیستان و بلوچستان
چکیده فارسی مقاله سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران قرار دارد و متشکل از دو منطقه: سیستان و بلوچستان است. تزئینات در این دو منطقه، شکل‌های بسیار متنوعی دارد. بارزترین آنها را می‌توان در سفال‌های مکشوفه از تپه‌های باستانی، فرش، سوزن‌دوزی و زیورآلات مشاهده کرد. عوامل مختلف طبیعی و فرهنگی و تاریخی باعث شکل‌گیری رنگ و فرم در تزئینات این دو منطقه شده است. هنرمندان این دو منطقه در تزئینات آثار خود خصوصیات و کیفیت‌های بصری را رعایت کرده‌اند. تلاش نگارندگان در این پژوهش بررسی نقش​مایه‌های تکرارشونده در چهار رشته صنایع‌دستی است. هدف این مقاله، مطالعه تحلیلی و مقایسه‌ تطبیقی برمبنای جمع‌آوری اطلاعات و مطالعات کتابخانه‌ای و مشاهده میدانی نقش‌مایه‌های تکرارشونده است. پرسش‌های قابل‌طرح: چه شباهت‌هایی میان نقوش به‌کاررفته در صنایع‌دستی از دوران باستان تا عصر حاضر در دو منطقه وجود دارد؟ چه رابطه‌ای میان نقوش و محیط طبیعی این دو منطقه وجود دارد؟ چه رابطه‌ای میان نقوش و عقاید مردمان این دو منطقه وجود دارد؟ انتخاب این چهار رشته از بین صنایع‌دستی قرابت نقش‌مایه‌های تکرارشونده است. سعی برآن بوده که نقش‌مایه‌هایی را انتخاب کنیم که هم​ریشه در فرهنگ و باور مردمان این دو منطقه و هم بیشترین کاربرد را برای تزئین داشته باشند. در این تحقیق، نقش‌مایه‌های تکرارشونده براساس متغیرهای مناسب به چهار گروه تقسیم می‌شود که در هر گروه نقش‌مایه‌های متعدد براساس ساختار و شباهت ظاهری‌ در بین نقوش هندسی، حیوانی، گیاهی، مورد تحلیل قرار خواهند گرفت. نقش‌مایه‌های مورد بحث عبارت‌اند از: مثلث، لوزی، مار، ماهی، درخت زندگی. درنهایت روشن می‌شود که بعضی از نقش‌مایه‌ها از دوران باستان تا عصر حاضر سیر تکاملی را پیموده است. نیز با‌توجه‌ به نحوه اجرا در هریک از چهار رشته صنایع‌دستی می‌توان قصد و منظور هنرمند را دریافت و نشان داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هنر سیستان و بلوچستان، سفال، فرش، سوزن دوزی، زیورآلات

عنوان انگلیسی Motifs Used in the Art of Sistan and Baluchestan (Case Study: Ceramics, Hand-woven, Roudouzi and Jewelry)
چکیده انگلیسی مقاله Sistan and Balouchestan is located in the southeast of Iran and consists of two regions; Sistan and Balouchestan. The ornamentas and decorations in these regions have various shapes and features, the most significant of them are the potteries discovered in the ancient hills, carpets, needleworks and other splendid accessories and ornaments. Various factors have led to the formation of color and form of ornaments and accessories in these regions, the most important of them have been natural, historical and environmental factors. In their ornamentation, the artists of this region have artistically and skillfully observed the visual characteristics in their work. The present researchers have tried to study the repetitive contexts and motifs in four handicraft fields as practiced. The goal of this paper is to perform an analytical, comparative and compatible study based on the information collected through literature review and field observations on the repetitive elements from ancient times to the present. The questions that are developed are as follows: What similarities could be found between the figures used in handicrafts (pottery, hand-woven items, ornamental sweeps and ornaments/accessories) from the ancient times to the present era in the two regions of Sistan and Balouchestan? What type of relationship exists between the figures and natural environment of the two regions? What kind of relationship exists between the figures and beliefs of people in the two regions? The main factor in selecting the four fields has been the proximity of the motifs and repeated elements among them.The authors have tried to select the figures which are rooted in the culture and beliefs of the people of mentioned region, and also with slight changes have the highest application for ornamentation in the four artistic fields. In the present paper, repetitive motifs in the four artistic fields are divided in four groups based on the proper variables and several motifs in each group have been analyzed based on the apparent similarities between the geometrical, animal and floral figures. Motifs of figures are lozenge, snake, fish and tree of life. Ultimately, it is determined that how some of the motifs have taken the evolution path since the ancient times to the present era to indicate the intention and purpose of the artists by considering their implementing in any of the four handicrafts.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آناهیتا مقبلی | anahita moghbeli
-


فاطمه شیرعلی یان | fatemeh shiraliyan
-



نشانی اینترنتی http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-735-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1137/article-1137-214221.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات