این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۵، شماره ۳، صفحات ۳۵-۵۸

عنوان فارسی کاوش زمینه های فرهنگی توسعۀ رهبری توزیع شده در مدارس ابتدایی شهر تهران: یک مطالعۀ کیفی 
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف کاوش زمینه‌­های فرهنگی توسعۀ رهبری توزیع شده در مدارس ابتدایی شهر تهران به شناسایی چالشها و مشکلات فرهنگی مدارس ابتدایی شهر تهران پرداخته است. در این پژوهش روش کیفی با رویکرد نظریۀ برخاسته از داده­‌ها به‌­کارگرفته شده است. جامعۀ مورد مطالعه همۀ کارکنان مدارس ابتدایی شهر تهران بود که به روش نمونه­‌گیری هدفمند و راهبرد نظری، 16 معلم، 8 معاون و 8 مدیر از مناطق 2، 6 و 11 انتخاب شدند. روش گردآوری داده‌­ها مصاحبۀ نیمه ساختارمند بود. داده‌­ها به روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. در مرحلۀ کدگذاری محوری 19 مقولۀ اصلی استخراج و مدل زمینه­‌های فرهنگی مدارس ابتدایی شهر تهران طراحی شد. این مقوله­‌ها درک، معنا و تفسیر کارکنان مدارس ابتدایی شهر تهران را از زمینه‌­های فرهنگی نشان می­‌دهند. سپس، در مرحله کدگذاری گزینشی مقولۀ هسته ای (کانونی) که انتزاع­‌شدۀ تمام مقوله­‌های اصلی بود، تحت عنوان حاکمیت فضای فردگرایانه استخراج و نظریۀ یکپارچۀ تدوین شده به صورت روایتی ارائه شد. در پایان با توجه به تحلیل زمینه‌­های فرهنگی شرایط پیاده­‌سازی رهبری توزیع شده در مدارس ابتدایی مورد بررسی قرارگرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Distributed Leadership in Tehran’s Elementary Schools: A Qualitative Exploration of Cultural Domains
چکیده انگلیسی مقاله In order to explore the cultural domains of Tehrani elementary schools vis-à-vis distributed leadership, a sample of 16 teachers, 8 assistant principals, and 8 principals was selected purposefully from districts 2, 6, and 11. The informants were interviewed in a  semi-structured fashion. Data analyses revealed 19 main factors upon which a model for the cultural domains of the elementary schools in Tehran was developed. These factors stem from the respondents' understanding and interpretation of the school cultural aspects. In the selective coding stage a central factor from among all the main factors, namely the dominance of an individualistic atmosphere, was extracted, upon which a theoretical narrative is developed. Finally, in the light of the analyses of the schools' cultural aspects, the possibilities of implementing distributed leadership in Tehrani elementary schools is discussed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین عبدالهی | H. Abdollaahi, Ph.D.


یونس صحرانورد نشتیفانی | Y. Sahraanavard Nashtifaani


عباس عباس پور | A. Abbaaspoor, Ph.D.


اصغر مینائی | A. Minaa’ee, Ph.D.


خلیل غلامی | K. Gholaami, Ph.D.



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-168&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/726/article-726-2141956.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات