|
مطالعات محیطی هفت حصار، جلد ۸، شماره ۲۹، صفحات ۸۹-۹۹
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی ادراک بصری کاربران، بر اساس هندسه منظم و نامنظم سازماندهنده فضا |
|
چکیده فارسی مقاله |
ادراک به عنوان یک فرایند شناختی به عوامل مختلفی از محیط وابسته است. انگاشته های ذهنی کاربر میتواند ادراک، شناخت و رفتار او در محیط را متاثر گرداند. سازماندهی محیط یکی از عوامل مهم در شکلگیری ارتباطات فضایی عناصر است که میتواند عامل مهمی در درک فرد از محیط پیرامون خود باشد. در این پژوهش به بررسی ابعاد مختلف ادراک، که بر اساس دیدگاههای نظریه پردازانی نظیر سیته، کالن، اسمیت و ... در چهار دسته شناختی، احساسی، تفسیری و ارزشگذاری تقسیمبندی شده، پرداخته شده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی هندسه فضا به عنوان یکی از عوامل سازماندهنده محیط در ادراک کاربران است. لذا بر اساس آن، فضای باغ ارم شیراز که حاوی دو نوع هندسه منظم و نامنظم است مورد سنجش قرار گرفت. حضور کاربران بصورت مداوم در هر دو هندسه سبب شد تا بسیاری از متغیرهای مداخلهگر زمانی و مکانی حذف گردند. روش تحقیق در این پژوهش از نوع ترکیبی کمی و کیفی و روش جمع آوری اطلاعات بر اساس برداشتهای میدانی و پرسشنامه و مصاحبه می باشد. نتایج تحقیق نشان میدهد، ادراک بازدیدکنندگان در سه بعد احساسی، تفسیری و ارزش گذاری بین دو هندسه باغ متفاوت است. اما در بعد شناختی تفاوتی گزارش نشده است. همچنین بررسیها نشان می دهد که در هندسه منظم بیشترین درک کاربران از نسبت مقیاس فضایی و میزان خوانایی محیط بوده در حالیکه در هندسه نامنظم عوامل احساسی و تنوع فضا بیشترین تاثیر را بر ادراک داشته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ادراک، باغ، شناخت، بعد تفسیری، بعد احساسی، بعد ارزشگذاری |
|
عنوان انگلیسی |
Assessing users' visual perception based on the regular and irregular geometry of space organizer |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Perception is a cognitive process depends on various factors of the environment. The user's mentality can affect his perception, understanding, and behavior in the environment. Organizing the environment is one of the important factors in the formation of spatial communication of elements that can be an important factor in understanding the person from his or her surroundings. In this research, we examine the different dimensions of perception, which are divided into four categories of cognitive, emotional, interpretation, and valuation based on theories of theorists such as Cait, Cullen, Smith, and so on. The purpose of this research is to investigate the geometry of space as one of the environmental organizers in the perception of users. Therefore, the space of Eram Garden of Shiraz, which contains a regular and irregular geometry, was measured. The presence of users continuously in both geometries caused many time and space intervener variables to be eliminated. The research method in this research is a quantitative and qualitative combination and information gathering method based on field observations and questionnaires and interviews. The results of the research show that the perception of visitors is different in three dimensions of emotional, interpretation and valuation between the two garden geometries. But there is no difference in the cognitive dimension. Studies also show that in regular geometry, users have the highest perceptions of the spatial extent and degree of legibility, while in irregular geometry, emotional factors and diversity of space have had the greatest impact on perception. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ملیحه تقی پور |
علی اکبر حیدری |
محمدحسین جوانمردی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hafthesar.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-364&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|