مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۱۲۷-۱۴۳

عنوان فارسی رابطه هوش سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی اعضای هیأت علمی: نمونه موردی دانشگاه‎های منتخب شهرکرد
چکیده فارسی مقاله در رویکرد نوین نظام مدیریتی به منظور ارتقاء سطح بهره‏وری مراکز آموزشی بدون افزایش هزینه‌ها، به موضوع رفتار شهروندی سازمانی و عوامل مرتبط با آن توجه شده، اما ارتباط هوش سازمانی با آن در مراکز آموزشی مورد بررسی قرار نگرفته است. هدف این پژوهش، تعیین ارتباط بین هوش سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در بین اعضاء هیأت علمی دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی شهرکرد بود. مؤلفه‏های رفتار شهروندی شامل: نوع دوستی، وجدان کاری، جوانمردی، نزاکت و آداب اجتماعی است و مؤلفه‏های هوش سازمانی شامل: چشم‌انداز راهبردی، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه، اتحاد و توافق، کاربرد دانش و پذیرش بار مسئولیت می‏باشد. تحقیق با استفاده از تحلیل آماری پرسشنامه‌های (پودساکوف و البرشت) تکمیل شده توسط اعضای هیأت علمی صورت گرفت. نتایج نشان داد هوش سازمانی با نوع دوستی، نزاکت و آداب اجتماعی رابطه معنی‌داری دارد، در حالی که با جوانمردی و وجدان کاری ارتباط معنی‌داری مشاهده نشد. روحیه مهم‌ترین عامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی در اعضای هیأت علمی دانشگاه بود زیرا به ازای هر واحد افزایش روحیه، میزان رفتار شهروندی سازمانی، 31/0 افزایش یافت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Key words: National organization, Structure, Evaluation, Accreditation, Quality of higher education The Relationship between Organizational Intelligence and Organizational Citizenship Behavior in Faculty
چکیده انگلیسی مقاله In the new approach of educational management system to improve the productivity without increasing costs, organizational intelligence and organizational citizenship behavior have been considered as two important factors. The aim of this study was to investigate the relationship between these two factors among faculty members of the Shahrekord University and Islamic Azad University of Shahrekord. The components of organizational citizenship behavior are: sportsmanship, altruism, conscientious, courtesy and civic virtue, and organizational intelligence include: strategic vision, shared fate, appetite for change, alignment and congruence, performance pressure, knowledge deployment and spirit. Results showed a significant correlation between organizational intelligence with altruism, courtesy and civic virtue while there were no correlation between organizational intelligence and sportsmanship or conscientious. Each enhancement unit of spirit scale caused 0.31 unit enhancement in organizational citizenship behavior. So, in general, the spirit of selected Universities is the main determinant factor of organizational citizenship behavior in faculty members. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منیژه فهامی |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد میمه، گروه برنامه ریزی درسی، میمه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی میمه (Islamic azad university of maymeh)

محمدتقی محمودی | mohammad taghi
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، گروه مدیریت آموزشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد (Islamic azad university of shahrekord)

فرزانه واصفیان |
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد میمه، گروه برنامه ریزی درسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی میمه (Islamic azad university of maymeh)


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_14903_092a9458b809670d415c21d2bcead3cf.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213259.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات