|
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۶، شماره ۱۴، صفحات ۱۱۱-۱۴۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر رویکرد سنجش برای یادگیری بر عملکرد ریاضی دانشآموزان پسر پایه هشتم ناحیه یک شهر همدان در سال تحصیلی ۹۳-۹۴ |
|
چکیده فارسی مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر رویکرد سنجش برای یادگیری بر عملکرد تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان پسر پایۀ هشتم ناحیه یک شهر همدان انجام گرفت. از روش تحقیق نیمه آزمایشی با گروههای آزمایش و گواه در جامعه آماری دانشآموزان پایه هشتم در سال تحصیلی 94-93 استفاده شد. 150 نفر از دانشآموزان با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل دو آزمون معلمساخته و سه آزمون تکوینی بود. در تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t (تی) تکنمونه ای، t (تی) گروههای مستقل، t (تی) زوجی، تحلیل Anova (آنووا) و کودر-ریچادسون 21 استفاده شد. ضریب پایایی پیشآزمون 88/0 و پسآزمون 85/0 بود. تحلیل سؤال اول پژوهش نشان داد بین میانگین نمرههای دانشآموزان دو گروه در پیشآزمون، تفاوت معنیداری وجود نداشت و میانگین نمرههای هردو گروه بالاتر از سطح متوسط بود. بررسی سؤال دوم نشان داد که بهکارگیری مراحل پنجگانه «رویکرد سنجش برای یادگیری» و بازخوردها بر عملکرد تحصیلی ریاضی دانشآموزان تأثیر مثبت داشت و میانگین نمرههای دانشآموزان گروه آزمایش بالاتر بود. در توصیف سؤال سوم میتوان گفت این رویکرد با شرایط مدرسههای استان سازگاری دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
A Study on the Impact of Assessment Approach to Learning on the Performance of the Eighth Grade Male Students of District One of Hamedan City in Mathematics in 2014-2015 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present research aimed to investigate the impact of “the assessment approach to learning” on the academic performance of 8th-grade students in mathematics in district 1, Hamadan. And the research method was quasi-experimental with the experimental and control groups in the statistical population of the 8th-grade students in the academic year 2014-2015; 150 students were selected as the statistical population by using multi-stage cluster sampling. The research tools included two teacher-made and three formative tests. One-sample t test, independent t groups, paired t, (ANOVA) – analysis and Kuder-Richardson 21 were used for analyzing the data. Final coefficient for pre-test and past- test were obtained 0.88 and 0.85, respectively. Analyzing the first question showed that there is no significant difference between the mean scores of pre-test in both groups and the mean scores of two groups were higher than the average. Analyzing the second question showed that using the five stages of the assessment approach to learning and the feedbacks on academic performance of students in mathematics had a positive impact and the mean scores in experimental group were higher, and in describing the third question, it can be said this approach is consistent with the conditions of the schools in this province. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رضا یادگارزاده | دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ریاضی دانشگاه پیام نور مرکز کرمان
محمود فرهادیان | استادیار گروه ریاضی دانشگاه پیام نور مرکز کرمان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jresearch.sanjesh.org/article_22170_c3e165d5d911e79cc796138afdd3b979.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213180.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|