|
آموزش علوم دریایی، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۷-۳۶
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی و اعتبار یابی الگوی حکمرانی تربیتی خوب در نظام آموزشی ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف تحقیق طراحی و اعتبار یابی الگوی حکمرانی تربیتی خوب در نظام آموزشی می باشد. جهت دستیابی به هدف تحقیق از روش آمیخته متوالی استفاده شد که شامل دو بخش کیفی و کمی است. در بخش کیفی پژوهش، روش داده بنیاد استفاده شده است. اطلاعات و داده های لازم از صاحبنظران و مدیران ستادی آموزش و پرورش کشور ایران جمع آوری گردیده و سپس با استفاده از روش داده بنیاد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. براساس یافته های روش داده بنیاد «حکمرانی تربیتی خوب»به عنوان مقوله محوری بر مبنای شرایط علی «مدیریت مشارکتی و برنامه ریزی غیرمتمرکز» و از طریق راهبردهای «سیاستهای محیط کلان و برقراری عدالت در آموزش و منابع» با در نظر گرفتن "تقویت زیرساختهای فرهنگی و اجتماعی و سرمایه گذاری آموزشی" محقق می شود و منجر به تحقق "پیامدهای اثربخش بودن نظام آموزشی، رشد و توسعه آموزشی و ارتقای رتبه در مجامع بین المللی" می گردد. همچنین نتایج اعتباریابی نشان داد که اثر مستقیم مدیریت مشارکتی و برنامه ریزی غیرمتمرکزبر پاسخگویی صریح در سطح مثبت و معنادار است. همچنین اثر مستقیم پاسخگویی صریح، ایجاد اعتماد و وفاق اجتماعی، حکمرانی مبتنی بر قانون، زیرساختهای فرهنگی و اجتماعی، سرمایه گذاری آموزشی، عدم اعتقاد به تفویض اختیار و عوامل سیاسی بر سیاستهای محیط کلان در سطح معنادار است. همچنین اثر مستقیم پاسخگویی صریح، ایجاد اعتماد و وفاق اجتماعی ، حکمرانی مبتنی بر قانون، زیرساختهای فرهنگی و اجتماعی، سرمایه گذاری آموزشی، عدم اعتقاد به تفویض اختیارو عوامل سیاسی بر برقراری عدالت در آموزش و منابع در سطح معنادار است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
حکمرانی خوب، تربیت، آموزش و پرورش، |
|
عنوان انگلیسی |
Design and validation of good educational governance model in educational system |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of the research is to design and validate a good educational governance model in the educational system. To achieve the research goal, a sequential mix has been used that includes two qualitative and quantitative parts. The information and data were collected from the experts and managers of the education staff of Iran and then analyzed using the data method of the Foundation. Based on the results of the findings, the "Good Educational Governance" Foundation methodology has been identified as a pivotal category based on the context of "collaborative management and decentralized planning" and through the strategies of "macroeconomic policy and justice in education and resources", taking into account "strengthening the infrastructure Cultural and social and educational investment ", and will lead to the" consequences of the educational system's effectiveness, the growth and development of education, and the promotion of the rank in international assemblies. " Also, the results of model validation showed that the direct effect of participatory management and decentralized planning on the explicit response at the level was positive and significant. The direct effect of direct responses, social trust and conscience, rule-based rule, cultural and social infrastructure Educational investment, lack of belief in voluntary delegation and political factors are significant at macro level. The direct effect of direct response, social trust and conscientiousness, rule-based rule, social and cultural infrastructures Educational investment, lack of belief in empowerment and political factors on education justice and resources at the level Is meaningful. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
حکمرانی خوب, تربیت, آموزش و پرورش |
|
نویسندگان مقاله |
رضا منیعی | دانشجوی دکترا، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، گرمسار، ایران.
نادر سلیمانی | دانشیار، گروه مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار ، ایران.
ناصر عباس زاده | دانشیار، گروه مدیریت ،دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران.
سید موسی طباطبایی | استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rmt.iranjournals.ir/article_37366_35773ada2a85d556dd4b2a91cafc0a18.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2121/article-2121-2131012.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|