این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اقتصاد اسلامی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۹۹-۱۲۴

عنوان فارسی بررسی اصول موضوعه رفتار مصرف‌کننده در اقتصاد اسلامی و اقتصاد متعارف
چکیده فارسی مقاله در ورای تمام فعالیت­های بشر هدف خاصی نهفته است. هر سیستم اقتصادی، برای توضیح رفتار عاملان خود هدف مشخصی را در نظر می­گیرد. این موضوع در خصوص مصرف­کنندگان نیز صدق می­کند. در سیستم سرمایه­داری ارضای خواسته­های نفسانی به عنوان هدف مصرف­کنندگان لحاظ می­گردد. در اسلام، برای یک فرد مصرف­کننده علاوه بر رفع نیازهای معقول و مورد نظر در تعالیم این دین مقدس، هدفی بزرگتر و غیر قابل مقایسه با این هدف مادی، معین می­شود. بنابراین در اقتصاد اسلامی بر خلاف اقتصاد سرمایه­داری نمی‏توان هدف غایی را بیشینه کردن لذت‏های مادی و کمینه کردن رنج‏های این دنیا دانست و از آثار فعالیت­های این دنیا در جهان آخرت چشم پوشید. از دیدگاه اسلام، انسانی سعادت‏مند است که مجموع لذّات دنیوی و اخروی‏اش را حداکثر کند. فرد مسلمان در رفتار مصرفی خویش لذت حاصل از مصرف را در دو جهان می­سنجد.. با این تفاسیر، در اقتصاد اسلامی، اصول موضوعه رفتار مصرف­کننده متمایز از اصول موضوعه در تئوری­های متعارف است. در این مقاله با استفاده از منابع مقایسه­ای و نصوص اسلامی، اصول موضوعه رفتار مصرف­کننده در اقتصاد اسلامی مطرح و با اصول موضوعه متعارف مقایسه می­شود. نتایج این تحقیق گویای آن است که اصل موضوعه حاکم بر رفتار مصرف­کننده در اقتصاد اسلامی از اصل موضوعه رفتار مصرف­کننده در اقتصاد متفاوت است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اصول موضوعه، رفتار مصرف‌کننده، اقتصاد اسلامی، اقتصاد متعارف،

عنوان انگلیسی The Axioms of the Consumers Behavior in Islamic and Conventional Economics: a Theoretical Comparative Analysis
چکیده انگلیسی مقاله In this paper the concept and the definition of the social and economic justice are evaluated considering the views of western and Islamic thinkers and theorist and the focus is on the rationality. There lies a rationale beyond the all behaviors of human beings. In addition, in all economic systems, there are some special goals for the explanation of the behaviors of the economic agents. It is exactly true in the case of the consumers. In the traditional capitalist system, the satisfaction of the all wills of consumers (correct or incorrect) is considered as the only goal of consumers. In Islam however, some divine and non-worldly goals are defined in addition to satisfaction of rational needs and wants. So unlike conventional economics, in Islamic economics it is not correct to define the goals of consumers solely to maximize their material welfare and to minimize their pain in this world and hence entirely forget the results of the behaviors in the hereafter. As a matter of fact, in Islamic view, the bliss happens for the people when they maximize the sum of their pleasures in this worlds and in the hereafter and the Muslim consumer considers the sum of the welfare he gets from consumption in both worlds. In other words, He does compare the temporary pleasures of this world with the permanent pleasures of the hereafter and finds the best combination that brings about the highest level of satisfaction. On the contrary, the consumer in the capitalist economics, always tries to maximize his worldly needs and wills and hence undermines his humanity. Considering all this, it seems that the axioms of the behavior of consumers in Islamic economics is different from the axioms of conventional theories. Taking a comparative approach, in this paper, the assumptions of the behavior of consumers in Islamic and conventional economics are analyzed. The results show that the axioms of consumers behaviors in Islamic economics is different from the same in conventional economics.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله دکتر کیومرث سهیلی |
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه رازی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)

دکتر محمد نقی نظرپور | mohammad mohammad naghi
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه مفید
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مفید (Mofid university)

سید میثم حسنیان | seyyed meysam
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد


نشانی اینترنتی http://ies.journals.isu.ac.ir/article_1077_261.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1113/article-1113-212882.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات