این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مطالعات اقتصاد اسلامی
، جلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۸۳-۱۱۲
عنوان فارسی
اثر زکات بر مصرف عمومی در ایران
چکیده فارسی مقاله
زکات یکی از واجبات شرعی در اسلام است که در ایران توسط نهادهای دولتی جمعآوری و توزیع میشود. دریافت و توزیع زکات دارای آثار مختلفی است، بهویژه بر مصرف جامعه اثر میگذارد و میتواند موجب حل مسأله فقر، تأمین نیازهای اساسی نیازمندان و رشد و توسعه اقتصادی شود. بنابراین، در این تحقیق به بررسی اثر توزیع زکات روی مصرف عمومی در ایران پرداخته میشود. در این تحقیق از دادههای ترکیبی در سطح کشور شامل 30 استان از سال 1383 تا سال 1390 استفاده شده و تحلیل دادهها نیز با استفاده از مدل اثر ثابت انجام شده است. این تحقیق نشان میدهد که توزیع زکات اثر مثبتی روی مصرف عمومی دارد. با این وجود، اثر آن کم و کوتاهمدت است. بر اساس تحقیق حاضر توصیه میشود که توزیع زکات نباید به نیازهای مصرفی محدود شود بلکه باید شامل انواع کمکهای مالی باشد که بتواند جریان مستمر درآمد را برای دریافتکنندگان زکات ایجاد کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توزیع زکات، مصرف عمومی، دادههای ترکیبی،
عنوان انگلیسی
The Impact of Zakah on Aggregate Consumption in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Zakat is one of the religious duties of Islam in Iran was collected and distributed by government agencies. Collection and distribution the zakat has several effects, particularly on the aggregate consumption and the impact can cause the solution to poverty, providing basic necessities to the needy and economic growth. Therefore, This study examines the impact of zakat distribution on aggregate consumption in Iran. The study uses panel data of 30 states in Iran for the period of 2004-2012 (8 years) and analysis is done by using the fixed effect model. The study finds that zakat distribution has a positif impact on aggregate consumption. However, the impact is small and short run. Hence this study recommends that zakat distribution should be not limited to the fulfilment of consumable needs only but should also cover other forms of monetary aid that can generate a continuous flow of income for zakat recepients.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
zakat distribution, aggregate consumption, panel data
نویسندگان مقاله
حشمت اله عسکری |
استادیار گروه اقتصاد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ایلام (Ilam university)
بهروز بادپا |
کارشناس ارشد حسابداری، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نشانی اینترنتی
http://ies.journals.isu.ac.ir/article_1560_356.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1113/article-1113-212828.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات