مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، جلد ۲، شماره ۵، صفحات ۹۸-۱۲۳

عنوان فارسی نقش مؤلفه های هوش معنوی و توانمندسازی روان‌شناختی در ابعاد رفتار مدنی سازمانی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش معنوی و توانمندسازی روان­شناختی در ابعاد رفتار مدنی سازمانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران دبیرستان­های دولتی شهرستان زنجان بودند. بدین منظور تعداد 234 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نظر شیوه گردآوری داده­ها توصیفی از نوع همبستگی است. آزمودنی­ها به سه پرسش­نامه­ خوداظهاری هوش معنوی کینگ (2008)، توانمند­سازی روان­شناختی اسپریتزر (1995) و سنجش رفتار شهروندی سازمانی هیل(2002) پاسخ دادند. برای تحلیل داده­ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که بین هوش معنوی با رفتار مدنی سازمانی معلمان همبستگی معناداری وجود دارد. مؤلفه­های هوش معنوی می­توانند رفتارهای یاری­دهنده معلمان را تبیین نمایند (23/0R2= ، 01/0P<). مؤلفه­های پیش­بین معناسازی شخصی و آگاهی متعالی، مؤلفه تحمل­پذیری (14/0R2= ،01/0P<) و مؤلفه­های گسترش خودآگاهی، تفکر انتقادی وجودی و معناسازی شخصی می­توانند فضیلت مدنی معلمان را به طور معناداری پیش بینی نمایند (19/0R2=،01/0P<). همچنین متغیر پیش­بین توانمندسازی روان­شناختی می­تواند واریانس رفتار مدنی سازمانی کلی را به طور معنادار تبیین کند (33/0R2= ،01/0P<).
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The roll of spiritual intelligence and psychological empowerment in the organizational citizenship behavior
چکیده انگلیسی مقاله This study was aimed to verify the roll of spiritual intelligence and psychologicalempowerment in the organizational citizenship behavior. A sample of 234 high school teachers in Zanjan was selected using stratified randomized sampling method. They filled out three questionnaires including King Spiritual Intelligence Self-Report Inventory (2008), Spitzer Cognitive Empowerment Questionnaire(1995) and Hill Organizational Citizenship Behavior Questionnaire(2002). Data were analyzed through Pearson correlation and stepwise regression methods. The results showed that there was a significant and positive relationship between spiritual intelligence and organizational citizenship behavior. Also, the components of spiritual intelligence can explain teacher’s helping behavior (P< 0/001, R2=0/23). The predictive components, personal meaning production and transcendental awareness, explain teacher’s tolerability (P< 0/001, R2=0/14) and the predictive components, conscious state expansion, critical existential thinking and personal meaning production explain teachers’ Civic Virtue (P< 0/001, R2=0/19). Also, the Predictive variable, psychologicalempowerment, can significantly predict the variance of the overall organizational citizenship behavior (P< 0/001, R2=0/33).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدحسین موسوی | seyed hossein
دانشجوی دکتری توسعه آموزش عالی گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

محسن طالب زاده نوبریان | talebzadeh nobarian
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

محمدمهدی میرلو | mohammad mehdi
کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

سمیه اسدزاده |
دانشجوی کارشناسی روان شناسی بالینی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://pma.cfu.ac.ir/article_210_46.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1107/article-1107-212117.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات