|
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، جلد ۲، شماره ۵، صفحات ۹۸-۱۲۳
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش مؤلفه های هوش معنوی و توانمندسازی روانشناختی در ابعاد رفتار مدنی سازمانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش معنوی و توانمندسازی روانشناختی در ابعاد رفتار مدنی سازمانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران دبیرستانهای دولتی شهرستان زنجان بودند. بدین منظور تعداد 234 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. آزمودنیها به سه پرسشنامه خوداظهاری هوش معنوی کینگ (2008)، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) و سنجش رفتار شهروندی سازمانی هیل(2002) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین هوش معنوی با رفتار مدنی سازمانی معلمان همبستگی معناداری وجود دارد. مؤلفههای هوش معنوی میتوانند رفتارهای یاریدهنده معلمان را تبیین نمایند (23/0R2= ، 01/0P<). مؤلفههای پیشبین معناسازی شخصی و آگاهی متعالی، مؤلفه تحملپذیری (14/0R2= ،01/0P<) و مؤلفههای گسترش خودآگاهی، تفکر انتقادی وجودی و معناسازی شخصی میتوانند فضیلت مدنی معلمان را به طور معناداری پیش بینی نمایند (19/0R2=،01/0P<). همچنین متغیر پیشبین توانمندسازی روانشناختی میتواند واریانس رفتار مدنی سازمانی کلی را به طور معنادار تبیین کند (33/0R2= ،01/0P<). |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The roll of spiritual intelligence and psychological empowerment in the organizational citizenship behavior |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study was aimed to verify the roll of spiritual intelligence and psychologicalempowerment in the organizational citizenship behavior. A sample of 234 high school teachers in Zanjan was selected using stratified randomized sampling method. They filled out three questionnaires including King Spiritual Intelligence Self-Report Inventory (2008), Spitzer Cognitive Empowerment Questionnaire(1995) and Hill Organizational Citizenship Behavior Questionnaire(2002). Data were analyzed through Pearson correlation and stepwise regression methods. The results showed that there was a significant and positive relationship between spiritual intelligence and organizational citizenship behavior. Also, the components of spiritual intelligence can explain teacher’s helping behavior (P< 0/001, R2=0/23). The predictive components, personal meaning production and transcendental awareness, explain teacher’s tolerability (P< 0/001, R2=0/14) and the predictive components, conscious state expansion, critical existential thinking and personal meaning production explain teachers’ Civic Virtue (P< 0/001, R2=0/19). Also, the Predictive variable, psychologicalempowerment, can significantly predict the variance of the overall organizational citizenship behavior (P< 0/001, R2=0/33). |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سیدحسین موسوی | seyed hossein دانشجوی دکتری توسعه آموزش عالی گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
محسن طالب زاده نوبریان | talebzadeh nobarian استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
محمدمهدی میرلو | mohammad mehdi کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
سمیه اسدزاده | دانشجوی کارشناسی روان شناسی بالینی دانشگاه تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pma.cfu.ac.ir/article_210_46.html |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1107/article-1107-212117.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|