مدیریت نوآوری، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۱۲۳-۱۴۶

عنوان فارسی تدوین راهبرد مدیریت دانش در یک آزمایشگاه تحقیقاتی- صنعتی با بهرهگیری از رویکرد پویا
چکیده فارسی مقاله برای اطمینان از پیاده‏سازی موفق سیستم مدیریت دانش، قبل از اجرا باید یک راهبرد مناسب جهت مدیریت دانش انتخاب گردد. با توجه به پویایی دانش در سازمان، راهبرد انتخابی نیز باید از پویایی برخوردار باشد. پژوهش حاضر در تلاش است با استفاده از رویکرد پویا در راهبردسازی مدیریت دانش، راهبرد مناسبی جهت مدیریت دانش در یک آزمایشگاه پژوهشی- صنعتی بصورت طیفی از کدگذاری تا شخصی‌سازی، تدوین نماید. در ابتدا با مرور مبانی نظری، مهمترین عوامل سازمانی تأثیرگذار بر راهبردسازی مدیریت دانش از الگوهای مفهومی موجود استخراج شد که عبارتند از: فرهنگ سازمان، راهبرد کسب و کار، ساختار سازمان، وضعیت فرآیندهای خلق دانش سازمان، راهبرد منابع انسانی و میزان بلوغ نظام فناوری اطلاعات. بدین منظور در اولین گام به تعیین محدوده راهبرد کلان مدیریت دانش بر طیفی از کدگذاری تا شخصی‌سازی پرداخته شد. در گام بعدی، با سنجش وضعیت فرآیندهای خلق دانش الگوی نوناکا در آزمایشگاه، راهبرد نهایی با هدف ایجاد تعادل میان دانش ضمنی و آشکار سازمان انتخاب گردید. این موضوع باعث می‌شود، راهبرد انتخابی در زمره راهبردهای پویای مدیریت دانش قرار گیرد. جامعه آماری پژوهش شامل دو دسته کارکنان و همچنین مدیران رده-های مختلف آزمایشگاه بود. بر اساس نتیجه‌های بدست آمده از پژوهش، راهبرد شخصی‌سازی به عنوان راهبرد اصلی و راهبرد کدگذاری به عنوان راهبرد فرعی و مکمل، جهت مدیریت دانش در آزمایشگاه شناخته شدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Selecting a Knowledge Management Strategy in an Industrial Laboratory based on Dynamic Strategy
چکیده انگلیسی مقاله Selecting an appropriate knowledge management strategy ensures that knowledge management system will be implemented successfully. To consider organizational factors and the dynamic nature of knowledge in organization, there is a need to choose a dynamic knowledge management strategy. This study tries to select a knowledge management strategy in an industrial lab by focusing on dynamic approach regard to the creation of knowledge management strategy. To this end, the most important factors that affect the creation of knowledge management strategy extracted from related works. Factors include organizational culture; business strategy; organizational structure; organizational knowledge level; human resources strategy; and maturity of information technology system. By analyzing organizational culture, business strategy and organizational structure; bounds of the codification and personalization knowledge management strategy are determined. Then, by measuring the level of Knowledge Creation processes, according to Nonaka’s model in the lab and evaluating current human resources strategy and information technology, the final strategy is selected in order to balance organization’s tacit and explicit knowledge. Thus, the selected strategy is a dynamic knowledge management strategy. Results show that personalization strategy considered as main and codification strategy considered as complimentary strategy in the lab respectively.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهنام مولوی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد (Islamic azad university of najafabad)

فرشید قنبرپور |
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی

رضا انصاری |
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://www.nowavari.ir/article_14670_6d2b86618b62d03f37d00c92b628901b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1090/article-1090-210643.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات