|
مدیریت نوآوری، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۱۲۱-۱۴۴
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی محصول با استفاده از مدل ترکیبی کانو و گسترش عملکرد کیفیت با استفاده از تاپسیس (مطالعه موردی تلفن همراه) |
|
چکیده فارسی مقاله |
تاکنون روشهای متعددی برای توسعه محصولات و خدمات، ابداع و آزمون شده است. امروزه با توجه به مزایا و معایب هر روش، رویکردهای تلفیقی بیشتر مورد توجه است. در این پژوهش نیز تلفیقی از دو روش گسترش عملکرد کیفیت و کانو مدنظر قرار گرفته است. خروجی روش تلفیقی، محصول جدیدی است که ضمن پوشش نیازهای اساسی و الزامات رقابتی، مشخصههای نوآورانه را نیز شامل میشود. در پژوهش حاضر، در گام اول نیازهای مشتریان از طریق مصاحبه با گروه کانون، شناسایی و با پیمایشی بر 282 نفر از کاربران به روش کانو گروهبندی گردید. سپس رابطه هر مشخصه و نیاز مرتبط با آن توسط خبرگان تعیین و در ماتریس نهایی گسترش عملکرد کیفیت لحاظ شد. همزمان، 18 مشخصه پس از رتبهبندی به کمک تاپسیس به ماتریس نهایی راه یافتند. بعد از تشکیل ماتریس گسترش عملکرد کیفیت با استفاده از تحلیلهای گوناگون، اهداف تعیین شدند و گوشی تلفن همراه واجد مشخصههای نوآور و رقابتی معرفی گردید. در نهایت، مشخصههایی که رضایت مشتری و همچنین مزیت رقابتی را به دنبال دارند، در ماتریس گسترش عملکرد کیفیت باقیماندند و در طراحی نهایی محصول لحاظ گردیدند. مسیر طراحی با این روش میتواند خطر عرضه محصول جدید را کاهش و قدرت رقابت پذیری بنگاهها را افزایش دهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Designing Products by Integrating Kano and QFD Models via TOPSIS (Cellphone as a case study) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
So far, various methods are innovated and tested to develop new products or services. But, nowadays considering advantages and disadvantages of each, hybrid methods attract more attention. In this paper, QFD and Kano Methods are merged. The outcome of this hybrid method is a new product covering both competitive and innovative characteristics. At the first step, the needs of customers are identified via interviewing with the focus group and classified in Kano method through surveying 282 users. Thereafter, the correlation of each characteristic and the related requirement is identified by experts and utilized in the final QFD matrix. Simultaneously, 18 characteristics ranked by TOPSIS reach the final matrix. Then, in QFD matrix, goals are determined by applying various analyses and the cellphone which has competitive and creative requirements is introduced. Finally those attributes leading to satisfaction and also the competitive advantages are remained in the QFD matrix and would be considered in the final product design. The design procedure in this method can reduce the risk of new product offering and accordingly increase the competitiveness of enterprises. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.nowavari.ir/article_14735_24902358206bde3de7ae00d881d7bc29.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1090/article-1090-210625.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|