فصلنامه پژوهشی خون، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۲۲-۱۲۹

عنوان فارسی فرصت‌های یادگیری برای دانشجویان پزشکی در سازمان انتقال خون
چکیده فارسی مقاله چکید ه سابقه و هدف نگرانی از عوارض ناشی از انتقال خون سبب گردیده تا به افزایش دانش در حوزه طب انتقال خون به عنوان راه‌کاری برای بهبود کیفیت مراقبت از بیمار و کاهش هزینه‌های سلامت توجه شود. این مطالعه قصد دارد با نشان دادن فرصت‌های یادگیری در سازمان انتقال خون برای دانشجویان پزشکی، این مراکز را به عنوان بخشی از عرصه آموزشی طب انتقال خون معرفی نماید. مواد و روش‌ها در یک مطالعه نیمه تجربی، تعداد 14 دانشجوی پزشکی در یک دوره 6 روزه در سازمان انتقال خون اصفهان، فرصت‌های یادگیری طب انتقال خون را تجربه کردند. در پایان دوره، دانش دانشجویان طی آزمونی سنجیده شد و پس از شش ماه، ماندگاری اطلاعات آن‌ها اندازه‌گیری گردید. نمرات دانشجویان با استفاده از آزمون ویلکاکسون و استفاده از نرم افزار 18 SPSS مقایسه شد. یافته‌ها میانگیـن نمرات دانشجویان در آزمون اول 2 ± 7/15(از 20) بود و در آزمون شش ماه بعد، میانگین نمرات به 2 ± 8/12 از بیست تقلیل یافت(001/0 p< ). در رابطه با نظر سنجی انجام شده، 7/85% شرکت‌کنندگان این دوره را برای دانشجویان پزشکی دوره بالینی توصیه کرده و 4/71% آن‌ها در پایان دوره، خود را در مورد انتخاب فرآورده‌های خونی توانمند می‌دانستند. نتیجه گیری آمـوزش طـب انتقال خون باید به صورت همکاری گروه‌های‌ آموزشی انجام گیرد و آموزش محیط‌های بالینی کافی نمی‌باشد. سازمان انتقال خون به عنوان مرکز تهیه و توزیع فرآورده‌های خونی می‌تواند فرصت‌های یادگیری ویژه‌ای برای دانشجویان پزشکی فراهم آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انتقال خون، آموزش پزشکی، یادگیری

عنوان انگلیسی Learning opportunities for medical students in Iranian Blood Transfusion Organization
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and Objectives The concerns about blood transfusion have given prominence to the role knowledge improvement can play as a strategy to improve health care quality and reduce health cost. This study is aimed at defining the learning opportunities available in blood centers for medical students. Materials and Methods In this quasi-experimental research study, fourteen medical students participated in a five day course designed to introduce learning opportunities in blood centers. At the end of the course, participants’ knowledge was measured through a test they were also retested after six months. Students’ marks were then compared by means of Wilcoxon “T” test. SPSS18 was used for data analysis. Results The mean of students’ marks in the first exam was 15.7 +2 (out of 20) but in the second exam it declined to 12.8+2 (p< 0.001). However, 85.7% of participants recommended this course for other medical students and 71.4% believed they were competent enough in selecting appropriate blood products. Conclusions Transfusion medicine should be educated through a multi-disciplinary manner and current clinical fields seem inadequate for this purpose. Iranian Blood Transfusion Organization can be considered as an effective center to provide learning opportunities for medical students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Blood Transfusion, Medical Education, Learning

نویسندگان مقاله محمد جواد لیاقتدار | m j lyagatdar
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

وحید عشوریون | v. ashourioun
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، صندوق پستی 353 81745
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

شیوا سلیمی | sh. salimi
مؤسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون ـ پایگاه منطقه ای ممو شی انتقـال خـون اصفهان


نشانی اینترنتی http://www.bloodjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-232&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات