|
مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۷۱-۱۸۶
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی بلوغ سازمانی برای همراستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسبوکار (مطالعهی موردی چندگانه: برید سامانهی نوین، سیستمهای کاربردی کاسپین و سپهر اندیشهی جوان) |
|
چکیده فارسی مقاله |
در این نوشتار ابزاری ساده و منعطف معرفی میشود که میزان بلوغ سازمان در همراستایی استراتژیک میان IT و کسبوکار را اندازهگیری میکند. این ابزار که بر اساس مدل بلوغ همراستایی استراتژی (SAMM) لوفتمن طراحی شده است، در شرکتهای برید، کاسپین و سپهر برای ارزیابی مورد استفاده قرار گرفت. بدین منظور 36 پرسشنامه در میان مدیران فناوری اطلاعات توزیع شد و درنهایت برای بهدستآوردن سطح دقیق بلوغ سازمانی، از گروه کانونی بهره برده شد، برای انجام این کار نشستی با حضور 13 نفر از مدیران ارشد این سه سازمان برگزار شد و درجهی بلوغ همراستایی آنها تعیین شد. نتایج نشان داد که این شرکتها از نظر بُعد مشارکت و ارتباطات وضعیت مناسبی دارند؛ ولی از لحاظ نحوهی ادارهی امور، وضعیت چندان مناسب نیست. همچنین سطح بلوغ شرکتهای، برید، کاسپین و سپهر، بهترتیب برابر سطح سوم، دوم و دوم ارزیابی شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Assessing the Maturity Level of Organization in Strategic Alignment between IT and Business (Multi-cut Case Studies: Barid, Caspian and Sepehr) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In this paper a simple and flexible tool is introduced which measures the maturity level of organization in strategic alignment between IT and business. This tool that is designed based on Loftman's Strategic Alignment Maturity Model (SAMM), is used in Barid, Kaspian, and Sepehr companies for evaluation. For this purpose, 36 questionnaires were distributed among IT managers and finally focused groups were used to obtain the exact level of organizational maturity, therefore a session was hold with the presence of 13 senior managers, and their alignment maturity rate was determined. The results indicated that these companies have an appropriate status in terms of participation and communications, but their way of managing affairs was not very suitable. Also maturity levels of Barid, Kaspian, and Sepehr companies were evaluated in respect to equivalent levels of third, second, and second. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
امیر مانیان | دانشیار دانشکدهی مدیریت، دانشگاه ، تهران تهرانایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
محمد موسی خانی | استادیار دانشکدهی مدیریت، دانشگاه تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
علی زارع میرکآباد | zare میرکآباد دانشجوی دکترای آیندهپژوهی، دانشگاه تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jitm.ut.ac.ir/article_36596_30fa0530f2ee24ff3f863a8ba6950ce9.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210334.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|