مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۵۱-۱۷۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کارآفرینی سازمانی در شرکت‌های کوچک و متوسط (پیمایشی پیرامون شرکت‎های کوچک و متوسط شهرک صنعتی سمنان)
چکیده فارسی مقاله برای برخورداری از مزایای کارآفرینی در شرکت­های کوچک و متوسط، بایستی روی عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی تمرکز و سرمایه­گذاری کرد. یکی از این عوامل توجه و اهمیت سازمان به فناوری روز و برتر است. با این وجود مطالعات نشان داده است که بیشتر شرکت‎های کوچک و متوسط نسبت به مزیت­هایی که این فناوری­ها برایشان به‎وجود می­آورد، بی­توجه­اند. در این نوشتار تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کارآفرینی سازمانی در شرکت‎های کوچک و متوسط شهرک صنعتی سمنان مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه از نوع توصیفی ـ پیمایشی بوده و برای جمع‎آوری داده­ها از ابزار پرسش‎نامه استفاده شده است که پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. نتایج به‎دست آمده از آزمون میانگین یک جامعه‎ی آماری، نشان داد که فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیر معناداری در بروز کارآفرینی سازمانی و همچنین ابعاد ایجاد مشاغل جدید، نوآوری در فرآیندها، ریسک‎پذیری، خودتجدیدی و رقابت تهاجمی در شرکت‎های کوچک و متوسط شهرک صنعتی سمنان نداشته، ولی در ابعاد نوآوری در محصولات و خدمات و پیشگامی مؤثر بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Study of Information and Communication Technology Effect on Entrepreneurship in small and Medium Enterprises (Survey on Small and Medium Enterprises of Semnan Industrial Park)
چکیده انگلیسی مقاله In order to gain benefits from entrepreneurship in small and medium enterprises (SMEs), it is necessary to concentrate on and invest in effective factors on entrepreneurship. One of these factors is paying attention to Superior technology. In spite of that, the studies have shown that most of SMEs don't pay enough attention to the advantages that technology can offer. This article studies the effects of information and communication technology (ICT) on entrepreneurship in small and medium enterprises of Semnan industrial park. The study has a descriptive-survey format and has used questionnaire as a research tool to obtain data. The reliability of the research questionnaire is proved through a high value of Cronbach's alpha coefficient (96.2). The results of one-sample T-test have demonstrated that ICT has no meaningful effect on emerging entrepreneurship and also new businesses, process innovativeness , risk taking, self-renewal and competitive aggressiveness of small and medium enterprises of Semnan industrial park, but has been effective on product/service innovativeness and proactiveness
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله داود فیض |
دانشیار دانشکده‎ی اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

عظیم زارعی |
استادیار دانشکده‎ی اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

بهاره کریمی |
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه سمنان ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_36595_0d92ae8a4ec9746f94a73216cb76e568.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210333.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات