مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۲۶۷-۲۸۴

عنوان فارسی ارائه چارچوبی برای طراحی مدل کسب‎وکار
چکیده فارسی مقاله ظهور فناوری ارتباطات، مدل کسب‎وکار را به‎منزلۀ واحد تجزیه‎وتحلیل جایگزین صنعت کرد تا شرکت­ها بتوانند با ارزیابی مداوم نیازهای بازار و فناوری، مدل کسب‎وکار مناسب­تری را انتخاب کنند. هدف این نوشتار شناسایی روش­های طراحی مدل کسب­­و­کار و ارائۀ چارچوب پیشنهادی کسب‎وکارها برای پیاده‌سازی طرح‌ها و ایده‌های تازه‎وارد به بازار یا حفظ و ارتقای موقعیت آنها در بازار‌های داخلی و جهانی است. برای دست‎یابی به این هدف، روش­های مختلف طراحی مدل کسب‎وکار (MAPIT، IDEA، VISOR، FBBM و پویا) تجزیه‎وتحلیل شده و با استفاده از روش فراترکیب، چارچوبی برای طراحی مدل‌ کسب‎وکار پیشنهاد می­شود. برای سنجش روایی آن از تحلیل عاملی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد عناصر سازماندهی، فناوری، منابع مالی و هزینه­ها، خدمات/کالاها، بازار و مشتریان و فازهای شناسایی، طراحی، ارزیابی و تجمیع در طراحی مدل کسب‎وکار، اهمیت زیادی دارند. آزمون مقایسۀ میانگین یک گروهی به‎دست‎آمده از معنادار بودن اهمیت عناصر پیشنهادی، طراحی مدل برای توسعۀ حضور کسب‎وکارهای مبتنی بر فناوری را حمایت کرده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Framework for Business Model Design
چکیده انگلیسی مقاله This research was performed to recognize the ways ofBusiness Model Designing and explaining about the use of BusinessModel in technology-oriented firms and enterprises, and leads them towands the implementation of the plans and new ideas in order to enter tolabor market or maintenance of their situation in internal and globalmarkets. The essay was considering the concept of Business Model andthe relationship with Business strategies. Then various frameworks andmethods of business model including Faber business model framework,Mapit, Idea, Visitor and dynamic framework have been analyzed. Finallywhile introducing a recommended model for designing a business model;business model functions have investigated in conceptual framework. Thecurrent research has benefited from Meta-Synthesis method forqualitative analysis of investigations. The results show that the elements:organization, technology, financial resources, services/products, market,customers and phases: identification, designing, assessment andaggregation in business model designing have high importance.Examination of relation between importance, elements and businessmodel designing phases has shown that there is a positive and significantrelation between two structures. Based on data of this research, theaverage comparison one group test has supported business modelDesigning elements for developing technology based business.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پوراندخت نیرومند |
دکترای مدیریت تکنولوژی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه علامۀ طباطبایی، تهران، ایران

محبوبه رنجبر |
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه علامۀ طباطبایی، تهران، ایران

سیدمحمد اعرابی | seyed mohammad
دکترای مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامۀ طباطبایی، تهران، ایران

بهناز حاجی صادقی |
کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_36063_33d64c78256b20cbb0c74a9a34a53eb4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210312.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات