|
مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۲۶۷-۲۸۴
|
|
|
عنوان فارسی |
ارائه چارچوبی برای طراحی مدل کسبوکار |
|
چکیده فارسی مقاله |
ظهور فناوری ارتباطات، مدل کسبوکار را بهمنزلۀ واحد تجزیهوتحلیل جایگزین صنعت کرد تا شرکتها بتوانند با ارزیابی مداوم نیازهای بازار و فناوری، مدل کسبوکار مناسبتری را انتخاب کنند. هدف این نوشتار شناسایی روشهای طراحی مدل کسبوکار و ارائۀ چارچوب پیشنهادی کسبوکارها برای پیادهسازی طرحها و ایدههای تازهوارد به بازار یا حفظ و ارتقای موقعیت آنها در بازارهای داخلی و جهانی است. برای دستیابی به این هدف، روشهای مختلف طراحی مدل کسبوکار (MAPIT، IDEA، VISOR، FBBM و پویا) تجزیهوتحلیل شده و با استفاده از روش فراترکیب، چارچوبی برای طراحی مدل کسبوکار پیشنهاد میشود. برای سنجش روایی آن از تحلیل عاملی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد عناصر سازماندهی، فناوری، منابع مالی و هزینهها، خدمات/کالاها، بازار و مشتریان و فازهای شناسایی، طراحی، ارزیابی و تجمیع در طراحی مدل کسبوکار، اهمیت زیادی دارند. آزمون مقایسۀ میانگین یک گروهی بهدستآمده از معنادار بودن اهمیت عناصر پیشنهادی، طراحی مدل برای توسعۀ حضور کسبوکارهای مبتنی بر فناوری را حمایت کرده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
A Framework for Business Model Design |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This research was performed to recognize the ways ofBusiness Model Designing and explaining about the use of BusinessModel in technology-oriented firms and enterprises, and leads them towands the implementation of the plans and new ideas in order to enter tolabor market or maintenance of their situation in internal and globalmarkets. The essay was considering the concept of Business Model andthe relationship with Business strategies. Then various frameworks andmethods of business model including Faber business model framework,Mapit, Idea, Visitor and dynamic framework have been analyzed. Finallywhile introducing a recommended model for designing a business model;business model functions have investigated in conceptual framework. Thecurrent research has benefited from Meta-Synthesis method forqualitative analysis of investigations. The results show that the elements:organization, technology, financial resources, services/products, market,customers and phases: identification, designing, assessment andaggregation in business model designing have high importance.Examination of relation between importance, elements and businessmodel designing phases has shown that there is a positive and significantrelation between two structures. Based on data of this research, theaverage comparison one group test has supported business modelDesigning elements for developing technology based business. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
پوراندخت نیرومند | دکترای مدیریت تکنولوژی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه علامۀ طباطبایی، تهران، ایران
محبوبه رنجبر | دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه علامۀ طباطبایی، تهران، ایران
سیدمحمد اعرابی | seyed mohammad دکترای مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامۀ طباطبایی، تهران، ایران
بهناز حاجی صادقی | کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه الزهرا، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jitm.ut.ac.ir/article_36063_33d64c78256b20cbb0c74a9a34a53eb4.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210312.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|