مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۴۵-۱۶۰

عنوان فارسی بررسی عوامل تأثیرگذار بر توسعۀ تجارت الکترونیکی (مطالعۀ موردی بنگاه‎های کوچک و متوسط تهران)
چکیده فارسی مقاله این نوشتار در پی پاسخ‎گویی به این مسئلۀ اصلی است که مدل پذیرش تجارت الکترونیکی، در بنگاه‎های کوچک و متوسط چگونه بوده و عوامل مؤثر بر توسعۀ تجارت الکترونیکی در این بنگاه‎ها کدامند. برای پاسخ‎گویی به این مسئله، پس از بررسی ادبیات موضوعی و تدوین مدل نظری پژوهش با استفاده از روش پژوهش اکتشافی، به‎دنبال پاسخ‎گویی به سؤال‎های پژوهش بودیم که در ضمن بررسی سیصدوچهار بنگاه منتخب در شهر تهران با استفاده از ابزار پرسش‎نامه، مدلی ارائه ‎شده است که دارای چهار دسته عوامل محیط کلان، عوامل محیط صنعت، عوامل محیط داخلی و مشخصات فناوری است. مراحل رشد تجارت الکترونیکی نیز در دو سطح پذیرش اولیه و نهادینه‎کردن نگریسته شده است. در پایان ضمن بررسی روابط بین این عوامل و شاخص‎های هر دسته از عوامل، مدل نهایی پژوهش ارائه شده است که در آن، عوامل محیط بیرونی به دو دسته عوامل محیط کلان و عوامل محیط صنعت تقسیم‎ می‌شوند و هر کدام به‎صورت منفک بر مراحل پذیرش و توسعۀ تجارت الکترونیکی در بنگاه‎های کوچک و متوسط تأثیرگذار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of influential factors on development of E-commerce: Case of Tehran SMEs
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: This paper investigates the factors accelerating SMEs' adoption of e-commerce. Initially we proposed a model that included three categories of factors including external environmental factors, internal environmental factors and technology specifications. In addition, we proposed ecommerce adoption stages in two levels of early adoption and institutionalization. Based on surveying 304 SMEs we tested the proposed model and concluded that the external environmental factors can be divided by two main categories of remote environmental factors and industry level factors. The relations between criteria and latent variables are discussed and explained.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عباس منوریان |
دانشیار گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

امیر مانیان |
دانشیار گروه مدیریت فناوری دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

مسعود موحدی |
استاد گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

محسن اکبری |
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه گیلان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_50055_4c32268de704eb52c83cd7f99d769895.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210299.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات