مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۰۷-۱۲۶

عنوان فارسی ارائۀ مدل ترکیبی قصد تسهیم دانش اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد عوامل ادراکی (پیمایشی پیرامون واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات)
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف تعیین عوامل ادراکی مؤثر بر قصد تسهیم دانش اعضای هیئت علمی انجام شده است. چارچوب نظری آن، بر اساس نظریۀ رفتار برنامه‎ریزی‎شده و ترکیبی از دو مدل معتبر پیش‎بینی رفتار است. متغیرهای مدل شامل، قصد تسهیم دانش (متغیر وابسته)، نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک‎شده (متغیرهای میانجی) و اعتماد به مدیریت، ادراک حمایت سازمانی، ادراک منافع نسبی، پویایی محیط ادراک‎شده، ادراک حمایت سازمان، ادراک کنترل سرپرست و ترس ازدست‎دادن ارزش‎های منحصربه‎فرد (متغیرهای مستقل) هستند. نمونه‎گیری به‎صورت طبقه‎ای تصادفی انجام شده است و جامعۀ پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال و واحد علوم و تحقیقات هستند. برازش مدل با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرم‎افزار پی.ال.اس انجام گرفته است و توان پیش‎بینی مدل 579/0 = 2R بوده است. نتایج این پژوهش برای برنامه‎ریزی هدفمند ترغیب استادان به تسهیم دانش، در راستای ارتقای شاخص‎های توسعۀ آموزش عالی، مبنای تجربی مناسبی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A compound model of Islamic Azad University academic member’s intent to knowledge sharing with the approach of perceptual factors (Survey around North Branch of Tehran and Science and Researches Campus)
چکیده انگلیسی مقاله This paper aims to determine the perceptual factors affecting the faculty member's knowledge sharing intention. This research has been set within the frame of Planned Behavior Theory and has been combined of the two prediction behavior models. Knowledge sharing intent is the dependent variable of model, mediator variables are including: attitudes, subjective norms and perceived behavioral control and independent variables are including: perceived relative advantage, trust in management, perceived organizational support, fear of loosing one's unique value, perceived environmental dynamism, perceived supervisor control. This survey research was implemented within North Branch of Tehran and Science and Researches Campus including 148 stratified random samples of the faculty members. The statistical analysis of the model has been done through structural equation model with PLS software's. All of hypothesis was confirmed and the power of model prediction for knowledge sharing intention is R ² =0.579. In order to promote of higher education development indexes, this survey results can be applied to systematic planning of encouraging academic members knowledge sharing.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا علی‎پور درویشی | علی‎پور darvishi
استادیار دانشکدۀ مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال (Islamic azad university of tehran north)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_50053_9753c81a40b244f5f52ecc2c804f2684.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210297.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات