مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱-۳۰

عنوان فارسی کاوش پویایی مشتری در طراحی بخش بندی با استفاده از روش های داده کاوی
چکیده فارسی مقاله یکی از موضوعات مهم در مسئلۀ بخش­بندی پویای مشتریان، انتقال مشتریان به بخش­های مختلف در طول زمان و کشف الگوهای حاکم بر این جابه­جایی­ها است. بر این اساس، این مقاله بر پویایی مشتری تمرکز کرده و تلاش می‎کند، گروه­های رفتاری مشتریان و ویژگی­های غالب این گروه­ها و الگوهای کلی حاکم بر جابه­جایی و مهاجرت مشتریان به بخش­های مختلف را در طول زمان استخراج کند. برای این کار، روش ترکیبی جدیدی مبتنی بر الگوریتم K-means، روش­های خوشه­بندی سلسله‎مراتبی و قوانین انجمنی ارائه‎شده و در داده­های واقعی یک شرکت مخابراتی به­کار گرفته شده است. بر اساس نتایج به‎دست‎آمده، هفت گروه رفتاری متفاوت در انتقال مشتریان به بخش­های مختلف وجود دارد. همچنین در رویکردی نوین، تلاش شده است تا تأثیر رفتار پویای مشتری در تغییرات بخش­ها در طول زمان تبیین شود. در این راستا با ارائۀ رویکرد و مفاهیم جدیدی در خصوص پویایی رفتار مشتری و تأثیر آن در تغییرات ساختاری و محتوایی بخش­ها، گروه­بندی جدیدی از مشتریان در قالب مشتریان سازنده و تثبیت­کنندۀ ساختار، مشتریان پویای ساختار سازگار و مشتریان پویای ساختارشکن ارائه می­شود.        
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بخش­بندی پویای مشتری، خوشه­بندی، داده­کاوی، صنعت مخابرات،

عنوان انگلیسی Mining customer dynamics in designing customer segmentation using data mining techniques
چکیده انگلیسی مقاله One of the main problems in dynamic customer segmentation is finding the dominant patterns of customer movements between different segments via time. Accordingly, we concentrate on the customer dynamics in this paper and try to find different groups of customers in transmissions between segments via time. The dominant characteristics of these groups are also investigated. To obtain this objective, a new hybrid technique based on the K-means algorithm, hierarchical clustering and association rule mining is presented and implemented on the data of one of the main telecommunication corporations in Iran. The results show that there are seven different groups of customers. Furthermore, the impact of customer dynamics on segments' changes via time is investigated. In this regard, a new approach of categorizing customers is proposed according to their impact on the structure and the content of segments' changes. These new groups include "the customers who preserve the structure", "the ones who are consistent with the structure" and "the customers who destroy the structure".
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهام آخوندزاده نوقابی | akhondzadeh nooghabi
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

امیر البدوی |
استاد بخش مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

محمد اقدسی |
دانشیار بخش مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_50048_28d37fd4ed051a4a8d7b05682e2c9b95.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210292.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات