مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۷۰۱-۷۲۰

عنوان فارسی کسب شایستگی‎های محوری در شرکت ایران‎خودرو از طریق اجزای مدیریت دانش: بررسی نقش میانجی فرایندهای مدیریت دانش
چکیده فارسی مقاله هدف این مقاله بررسی تأثیر استراتژی و زیربناهای مدیریت دانش بر کسب شایستگی‎های محوری از طریق فرایندهای مدیریت دانش در شرکت ایران‎خودرو است. پژوهش پیش رو از نظر هدف کاربردی است و از نحوۀ گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده‎ها، توصیفی از نوع همبستگی به‎شمار می‎رود. جامعۀ آماری پژوهش را 400 نفر از مدیران شرکت ایران‎خودرو شکل داده است که 198 نفر از آنان به روش نمونه‎گیری تصادفی طبقه‎بندی‎شده برای نمونه انتخاب شدند و از نظرهای آنها بهره‎جویی شده است. پس از جمع‎آوری داده‎های اولیه به‎کمک ابزار پرسشنامه، مدل‎سازی معادلات ساختاری برای سنجش روابط میان متغیرهای پژوهش به‎کار برده شد. نتایج نشان‎دهندۀ این است که استراتژی‎های مدیریت دانش به‎طور مستقیم با شایستگی‎های محوری مرتبط است و همچنین هیچ‎گونه ارتباط مستقیمی میان زیربناهای مدیریت دانش و شایستگی‎های محوری وجود ندارد. با وجود این، فرایندهای مدیریت دانش که نقش متغیر میانجی را داشته است، ارتباط میان استراتژی‎ها و زیربناهای مدیریت دانش و شایستگی‎های محوری را به‎طور غیر مستقیم تحت تأثیر قرار می‎دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Acquiring core competencies in IKCO through elements of knowledge management: Investigating the mediation role of knowledge management processes
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this paper is to evaluate the effects of infrastructure and strategy of knowledge management on acquisition of core competencies through knowledge management process in 'Iran Khodro Company'. Research method was descriptive-correlation. Statistical population encompassed 400 members of supervisors, middle managers, and senior managers in Iran's IKCO. The opinions of 198 members were used as a selective sample identified by stratified sampling method. Primary data collected by questionnaire. Then, Structural Equation Modeling (SEM) was used to measure the relationship among elements of knowledge management and core competencies. Findings indicate that knowledge management strategy is directly related to core competencies and there is no significant relationship between knowledge management infrastructure and core competencies. Nevertheless, knowledge management process as mediator variable affect the relationship between strategy and infrastructure of KM and core competencies indirectly.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عباس منوریان |
دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

اسماعیل شعبانی |
دانشجوی دکتری مدیریت توسعه، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

حیدر احمدی |
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی ـ تصمیم‎گیری و خط‎مشی‎گذاری، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_51478_ce3c27aa30dae81f40e9e964f953597b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210272.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات