|
مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۷۰۱-۷۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
کسب شایستگیهای محوری در شرکت ایرانخودرو از طریق اجزای مدیریت دانش: بررسی نقش میانجی فرایندهای مدیریت دانش |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف این مقاله بررسی تأثیر استراتژی و زیربناهای مدیریت دانش بر کسب شایستگیهای محوری از طریق فرایندهای مدیریت دانش در شرکت ایرانخودرو است. پژوهش پیش رو از نظر هدف کاربردی است و از نحوۀ گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل دادهها، توصیفی از نوع همبستگی بهشمار میرود. جامعۀ آماری پژوهش را 400 نفر از مدیران شرکت ایرانخودرو شکل داده است که 198 نفر از آنان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده برای نمونه انتخاب شدند و از نظرهای آنها بهرهجویی شده است. پس از جمعآوری دادههای اولیه بهکمک ابزار پرسشنامه، مدلسازی معادلات ساختاری برای سنجش روابط میان متغیرهای پژوهش بهکار برده شد. نتایج نشاندهندۀ این است که استراتژیهای مدیریت دانش بهطور مستقیم با شایستگیهای محوری مرتبط است و همچنین هیچگونه ارتباط مستقیمی میان زیربناهای مدیریت دانش و شایستگیهای محوری وجود ندارد. با وجود این، فرایندهای مدیریت دانش که نقش متغیر میانجی را داشته است، ارتباط میان استراتژیها و زیربناهای مدیریت دانش و شایستگیهای محوری را بهطور غیر مستقیم تحت تأثیر قرار میدهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Acquiring core competencies in IKCO through elements of knowledge management: Investigating the mediation role of knowledge management processes |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this paper is to evaluate the effects of infrastructure and strategy of knowledge management on acquisition of core competencies through knowledge management process in 'Iran Khodro Company'. Research method was descriptive-correlation. Statistical population encompassed 400 members of supervisors, middle managers, and senior managers in Iran's IKCO. The opinions of 198 members were used as a selective sample identified by stratified sampling method. Primary data collected by questionnaire. Then, Structural Equation Modeling (SEM) was used to measure the relationship among elements of knowledge management and core competencies. Findings indicate that knowledge management strategy is directly related to core competencies and there is no significant relationship between knowledge management infrastructure and core competencies. Nevertheless, knowledge management process as mediator variable affect the relationship between strategy and infrastructure of KM and core competencies indirectly. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عباس منوریان | دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
اسماعیل شعبانی | دانشجوی دکتری مدیریت توسعه، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
حیدر احمدی | دانشجوی دکتری مدیریت دولتی ـ تصمیمگیری و خطمشیگذاری، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jitm.ut.ac.ir/article_51478_ce3c27aa30dae81f40e9e964f953597b.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210272.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|