|
مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۵۸۹-۶۰۶
|
|
|
عنوان فارسی |
ارائۀ سازوکار مذاکرۀ چند موضوعی پویا و منعطف برمبنای سیستمهای چندعامل در مبادلات الکترونیکی خودکار |
|
چکیده فارسی مقاله |
مذاکرات عاملمحور یکی از رویکردهایی است که کانون توجه دنیای تجارت الکترونیک در زمینۀ مذاکرات خودکار قرار گرفته است. برقراری مذاکرات خودکار به تبیین سازوکاری برای مذاکره نیاز دارد و بدیهی است کاربران سازوکاری را میپذیرند که بتواند جایگزین مناسب و معتمدی برای مذاکرهکنندۀ انسانی باشد. بنابراین نیاز به طراحی سازوکارهای مذاکرۀ عاملمحور کارا و باورپذیر در زمینۀ کاربردی تجارت الکترونیک، به خوبی احساس میشود. در این مقاله سازوکاری برای مذاکرۀ چند موضوعی معرفی میشود که با ارائۀ پیشنهادهای دوگانه در هر دور مذاکره، ضمن افزایش احتمال دستیافتن به جوابهای بهتر، زمان مذاکره را کاهش میدهد و به مذاکراتی کارآمد دست مییابد. برای این کار با تمرکز بر مدل استدلالی مذاکرات، ابتدا مدل تصمیمگیری هریک از عاملها در مورد پیشنهاد دریافتی تدوین شد و پس از آن روشی نوین و کارآمد برای تولید پیشنهادهای متقابل طراحی شده است. کارایی و اعتبار سازوکار مذاکرۀ پیشنهادی بهکمک موارد از پیش تعریفشدۀ ادبیات نشان داده شده است. برای روشنتر شدن چگونگی اجرای آن، از نمونۀ کاربردی استفاده شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تجارت الکترونیک، سیستمهای چندعاملی، مذاکرات خودکار، |
|
عنوان انگلیسی |
Developing a multi-issue and flexible negotiation mechanism based on multi-agent systems in the automated interchange |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Agent-based negotiation is one of the interesting approaches in the field of automated negotiation in the E-Commerce world. Establishment an automated negotiation needs to develop a mechanism for it and it is obvious that users would accept a mechanism that is reliable alternative for negotiating individual. Therefore, the need to developing efficient and reliable agent-based negotiation mechanism is being felt. In this paper we present a multi-issue negotiation mechanism. In each round of this mechanism a twofold proposal is presented that caused the time of negotiation decreases while increasing the efficiency of negotiation and probability to reach better solutions. To do this, we focused on reasoning model of negotiation; First the decision making model of each agent about received offer is developed and then a novel method for generating counter offer is proposed. Validity and efficiency of proposed negotiation mechanism is indicated via predefined conditions of literature and a numerical example is solved. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
automated negotiation, e-Commerce, multi-agent systems |
|
نویسندگان مقاله |
سید کمال چهارسوقی | seyed kamal دانشیار مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
زهرا طاهری | دانشجوی دکتری تخصصی مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jitm.ut.ac.ir/article_52452_cbea365641c6fbd9c221c2dd1bc051a1.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210267.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|