|
مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۳۸۵-۴۰۶
|
|
|
عنوان فارسی |
فروشگاه اینترنتی هوشمند: سیستم پیشنهاددهندۀ مبتنی بر تحلیل رفتار کاربران |
|
چکیده فارسی مقاله |
سیستمهای پیشنهاددهندهای که با ارائۀ پیشنهادها شخصیسازی میشوند و به کاربران در یافتن محصولی که علاقه دارند، کمک میکنند، میتوانند در ترغیب مشتریان به خرید از وبسایت و در نتیجه موفقیت فروشگاههای آنلاین، نقش کلیدی ایفا کنند. روش پالایش همکارانه، یکی از موفقترین روشهای بهکاررفته در این سیستمها است که توانایی ارائۀ پیشنهادهایی نزدیک به نظر کاربران را دارد، اما با افزایش تعداد کاربران و محصولات، با مشکلاتی مانند شروع سرد و مقیاسپذیری مواجه میشوند. به همین دلیل در این پژوهش روش جدیدی معرفی شده است که ضمن بهکارگیری الگوریتم روش پالایش همکارانۀ مبتنی بر کاربر بهمثابۀ رویکرد پایه، از ترکیب وزندار خوشهبندی کاربران بر اساس اطلاعات جمعیتشناختی آنها نیز برای دستیابی به نتایج بهتر از سیستم، استفاده کرده است. نتایج پیادهسازی الگوریتم نشان داد رویکرد ارائهشده، ریشۀ میانگین مربعات خطای کمتری دارد که بهمعنای عملکرد بهتر و دقت بیشتر آن است و پیشبینیهای حاصل از آن با ترجیح و سلیقۀ کاربران همخوانی بیشتری دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Intelligent Online Store: User Behavior Analysis based Recommender System |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Recommender systems provide personalised recommendations to users, helping them find their ideal items, also play a key role in encouraging users to make their purchases through websites thus leading to the success of online stores. The collaborative filtering method is one of the most successful techniques utilized in these systems facilitating the provision of recommendations close to that of the customer's taste and need. However the proliferation of both customers and products on offer, the technique faces some issues such as "cold start" and scalability. As such in this paper a new method has been introduced in which user-based collaborative filtering is used at a base method along with a weighted clustering of users based upon demographics in order to improve the results obtained from the system. The implementation of the results of the algorithms demonstrate that the presented approach has a lower RMSE, which means that the system offers improved performance and accuracy and that the resulting recommendations are closer to the taste and preferences of the users. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمدرضا کریمی علویجه | mohammad reza karimi alavijeh استاد گروه مدیریت بازرگانی دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
شیوا عسکری | کارشناسارشد مدیریت بازرگانی ـ گرایش بازاریابی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
سیروان پرسته | کارشناسارشد مهندسی کامپیوتر ـ گرایش هوش مصنوعی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jitm.ut.ac.ir/article_53884_4a365079a618ddd9ac5aa8c933f8ce05.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210249.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|