|
مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۲۵۳-۲۷۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر انگیزههای فردی بر رفتار به اشتراکگذاری دانش با توجه به نقش تعدیلکنندگی ارزشها (مطالعۀ موردی: ایدهشهر) |
|
چکیده فارسی مقاله |
بهاشتراکگذاری دانش، مرحلهای اصلی در مدیریت دانش بهشمار میرود. تاکنون عوامل متعددی در تحقیقات برای توصیف رفتار بهاشتراکگذاری دانش بهکاررفته است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر انگیزههای فردی بر رفتار بهاشتراکگذاری دانش با توجه به نقش تعدیلکنندۀ ارزشهاست. بهمنظور آزمون مدل، ایدهشهر بهعنوان یکی از نمونههای موفق جوامع مجازی ایرانی که در آن رفتار بهاشتراکگذاری دانش بهصورت واقعی صورت میگیرد، انتخاب شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و از نظر نحوۀ گردآوری اطلاعات، توصیفی ـ پیمایشی محسوب میشود. برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شد و تحلیل دادهها با بهرهمندی از روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام گرفت. بر اساس نتایج جمعآوریشده از 217 کاربر فعال ایدهشهر (بر اساس جدول کرجسی و مورگان)، تأثیر انگیزههای درونی بر رفتار بهاشتراکگذاری دانش به تأیید رسید. از سوی دیگر، ارزشهای کاربران نقش تعدیلکنندهای در روابط میان نوعدوستی و شهرتطلبی با رفتار بهاشتراکگذاری دانش نداشت و فرضیههای مرتبط با ارزشها به تأیید نرسید |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارزشها، رفتار بهاشتراکگذاری دانش، شهرتطلبی، نوعدوستی، |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Individual Motivations on Knowledge Sharing Behavior Considering the Moderating Role of Values (The case of Ideshahr) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Knowledge sharing is perceived as a fundamental process of knowledge management. Individual's values are among the factors affecting knowledge sharing behavior that have not been investigated before. The developed research model investigated the impacts of individual motivation (Altruism and Reputation) on knowledge sharing behavior considering the moderating role of user's values. In order to test the research model, Idea City (known as Ideshahr) has been selected as one of the prosperous samples of Iranian virtual community with real knowledge sharing behaviors. As a quantitative research, survey method has been used. Structural Equation Modeling was applied to test the model. Based on data from 217 active users in Ideshahr, results showed that altruism and reputation had positive effects on knowledge sharing behavior. Moreover, it has been indicated that values of users had not moderated the relation between altruism/reputation and quality/quantity of knowledge sharing behavior. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
values, Reputation, Knowledge Sharing Behavior, altruism |
|
نویسندگان مقاله |
سید محمدباقر جعفری | seyed mohammadbagher استادیار گروه مدیریت صنعت و فناوری، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
مسعود آرین فر | کارشناسارشد سیستمهای اطلاعاتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
سید مهدی الوانی | seyed mehdi استاد بازنشستۀ گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jitm.ut.ac.ir/article_57366_4e7701f384d51767cc59f58c240e58dd.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210203.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|