مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۲۵۳-۲۷۲

عنوان فارسی بررسی تأثیر انگیزه‌های فردی بر رفتار به اشتراک‌گذاری دانش با توجه به نقش تعدیل‎کنندگی ارزش‎ها (مطالعۀ موردی: ایده‎شهر)
چکیده فارسی مقاله به‎اشتراک‎گذاری دانش، مرحله­ای اصلی در مدیریت دانش به‎شمار می­رود. تاکنون عوامل متعددی در تحقیقات برای توصیف رفتار به‎اشتراک‎گذاری دانش به‎کاررفته است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر انگیزه­های فردی بر رفتار به‎اشتراک‎گذاری دانش با توجه به نقش تعدیل‌کنندۀ ارزش‎هاست. به‎منظور آزمون مدل، ایده‎شهر به‎عنوان یکی از نمونه­های موفق جوامع مجازی ایرانی که در آن رفتار به‎اشتراک‎گذاری دانش به‎صورت واقعی صورت می‎گیرد، انتخاب شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و از نظر نحوۀ گردآوری اطلاعات، توصیفی ـ پیمایشی محسوب می‎شود. برای جمع­آوری داده­ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد و تحلیل داده‎ها با بهره‎مندی از روش مدل­یابی معادلات ساختاری انجام گرفت. بر اساس نتایج جمع‎آوری‎شده از 217 کاربر فعال ایده‎شهر (بر اساس جدول کرجسی و مورگان)، تأثیر انگیزه­های درونی بر رفتار به‎اشتراک­گذاری دانش به تأیید رسید. از سوی دیگر، ارزش‎های کاربران نقش تعدیل­کننده‎ای در روابط میان نوع­دوستی و شهرت­طلبی با رفتار به‎اشتراک­گذاری دانش نداشت و فرضیه­های مرتبط با ارزش‎ها به تأیید نرسید
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزش‎ها، رفتار به‎اشتراک‌گذاری دانش، شهرت‌طلبی، نوع‌دوستی،

عنوان انگلیسی The Effect of Individual Motivations on Knowledge Sharing Behavior Considering the Moderating Role of Values (The case of Ideshahr)
چکیده انگلیسی مقاله Knowledge sharing is perceived as a fundamental process of knowledge management. Individual's values are among the factors affecting knowledge sharing behavior that have not been investigated before. The developed research model investigated the impacts of individual motivation (Altruism and Reputation) on knowledge sharing behavior considering the moderating role of user's values. In order to test the research model, Idea City (known as Ideshahr)  has been selected  as one of the prosperous samples of Iranian virtual community with real knowledge sharing behaviors. As a quantitative research, survey method has been used. Structural Equation Modeling was applied to test the model. Based on data from 217 active users in Ideshahr, results showed that altruism and reputation had positive effects on knowledge sharing behavior. Moreover, it has been indicated that values of users had not moderated the relation between altruism/reputation and quality/quantity of knowledge sharing behavior.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله values, Reputation, Knowledge Sharing Behavior, altruism

نویسندگان مقاله سید محمدباقر جعفری | seyed mohammadbagher
استادیار گروه مدیریت صنعت و فناوری، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

مسعود آرین فر |
کارشناس‎ارشد سیستم‎های اطلاعاتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سید مهدی الوانی | seyed mehdi
استاد بازنشستۀ گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_57366_4e7701f384d51767cc59f58c240e58dd.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210203.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات