مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۶۲۱-۶۴۳

عنوان فارسی تأثیر مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات مدیران بر ابعاد سازمان یاد‌گیرنده در شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای فنی و کشاورزی استان اصفهان
چکیده فارسی مقاله مطالعۀ حاضر با هدف تبیین تأثیر مهارت‏های فناوری اطلاعات و ارتباطات مدیران بر ابعاد و شاخص‏های سازمان یاد‏گیرنده در شرکت‏های خدمات مشاوره‏ای فنی و مهندسی کشاورزی استان اصفهان انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ مدیران عامل این شرکت‏ها بود که از بین آنها 103 نفر از طریق نمونه‏گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع‏آوری اطلاعات پرسشنامه مشتمل بر دو بخش عمده شامل «سؤالات پرسشنامۀ استاندارد ابعاد یادگیری سازمانی DLOQ و اتکینز و مارسیک (1998)» و «پرسشنامه‏ای محقق‌ساخته برای سنجش مهارت و به‏کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات» بود. داده‏های توصیفی مختص به ابعاد سطوح یادگیری سازمانی نشان داد در مجموع وضعیت ابعاد و شاخص‏های سازمان یادگیرنده در شرکت‏های ‏مطالعه‌شده در سطح متوسط است. همچنین میزان مهارت مدیران در به‏کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ابعاد و شاخص‏های سازمان یاد‏گیرنده اثر مثبت و معنا‏داری داشت. مدل‏یابی معادلات ساختاری نیز مبین برازش مطلوب مدل مفهومی مد ‏نظر تحقیق برای بررسی رابطۀ بین میزان مهارت‏های فناوری اطلاعات و ابعاد سازمان یادگیرنده بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Managers’ ICT Skills on Learning Organization Dimensions in Agricultural Consulting Firms in Isfahan Province
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed to explore the impact of information and communication technology skills of managers on dimensions and indicators of learning organization in agricultural consulting firms in Isfahan province. The study population was consisted of all CEOs of these companies. Among them, 103 persons were selected by simple random sampling. A questionnaire was used as a main tool for collecting data. The questionnaire was consisted of two main parts: "DLOQ Standard questionnaire of learning organization dimension and Atkins and Marsick (1998)" and "questions for measuring managers' ICT skills". Validity of questionnaire was confirmed by panel of experts and its Reliability was tested by Cronbach's alpha coefficient. Descriptive data specific to the dimensions of organizational learning indicated that, totally the dimensions and indicators of a learning organization in the studied companies were at a moderate level and there was a positive and significant relationship between managers' ICT skills and the level of learning organization dimensions. Structural equation modeling also showed good fitness of the conceptual model of research to investigate the relationship between ICT skills and dimensions of the learning organization.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد یعقوبی فرانی | yaghoubi farani
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکدۀ کشاورزی، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

زهرا حاجی هاشمی |
دانشجوی دکتری ترویج کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکدۀ کشاورزی، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

حشمت ا سعدی |
دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکدۀ کشاورزی، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_56503_afaa93b77730eb856e5daf22d1859d76.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210187.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات