این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۹۹-۱۰۷

عنوان فارسی شناسایی و اولویت‌بندی شاخص‌های اخلاق حرفه‌ای در پژوهش
چکیده فارسی مقاله زمینه: نقش پژوهش علمی و اجرای شایسته آن در استیلای همه‌جانبه جایگاه جامعه بدیهی است و ارتقاء سطح کیفی پژوهش‌ها و به‌تبع آن بهبود زندگی و رفاه افراد جامعه در سایه ارزش‌های اخلاقی امکان‌پذیر است. اعتلای علم با رعایت تمام اصول اخلاق حرفه‌ای پژوهش میسر خواهد بود. در این راستا شایسته است، به شناسایی و اولویت‌بندی شاخص‌های اخلاق پژوهش و میزان اهمیت آن پرداخته شود. روش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربری و ازنظر جمع‌آوری اطلاعات، توصیفی-پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران که 17 نفر از خبرگان به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب گردیدند. برای شناسایی شاخص‌ها از روش کتابخانه‌ای و برای تثبیت و اولویت‌بندی، از پرسشنامه استفاده گردید. برای تحلیل داده‌ها از روش دلفی فازی به‌منظور غربالگری و تثبیت شاخص‌ها و روش بهترین-بدترین برای تعیین اهمیت نسبی شاخص‌ها استفاده‌شده است. یافته‌ها: پس از تجزیه‌وتحلیل، درمجموع 18 شاخص طی سه مرحله انجام روش دلفی فازی تأیید و انتخاب شدند. شاخص همگرایی کمتر از 0.2 نشان از تأیید کامل اعتبار نتایج دارد. با توجه به حل مدل برنامه‌ریزی خطی روش بهترین–بدترین، اهمیت نسبی شاخص‌ها مشخص گردید و نرخ سازگاری در سطح قابل قبولی بود که نشان از اعتبار این بخش از نتایج دارد. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که در‌نظر گرفتن رفاه جامعه، رعایت عدالت و حفظ وحدت در سطح کلان و رعایت حقوق مالکیت فکری به ترتیب به‌عنوان مهم‌ترین شاخص­های ارزیابی اخلاق حرفه‌ای در پژوهش می‌باشند.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق حرفه‌ای، پژوهش، تصمیم‌گیری

عنوان انگلیسی Identifying and Prioritizing Professional Ethics Indicators in Research
چکیده انگلیسی مقاله Background: The role of the valid research and its proper implementation in the overall ascendency state of the society is obvious, and the promotion of the quality of research and, consequently, the improvement of the life and welfare of the people of society in the light of moral values ​​is possible. The advancement of science will be possible in the shade of all the principles of professional ethics of research. In this regard, it is appropriate to identify and prioritize research ethics indicators and their importance. Method: This research in terms of the purpose is practical and in terms of collecting information is descriptive-survey. Statistical population is consisting of faculty members of Iranian Research Organization for Science and Technology, 17 experts were selected. About selecting experts we have used targeted sampling. To identify Indicators, we use library method and for settling and prioritizing, we use questionnaire.  About data analysis methods, fuzzy Delphi method for riddling and fixing the indicators and the best-worst method to determining the relative importance of research method are determined. Results: After analyzing data, 18 indicators during three phases of doing F-Delphi method are confirmed and chosen. The convergence index is less than 0.2 that indicated complete validation of results. According to the solution of the linear-modeling method of the best-worst method, the relative importance of the indicators is determined and consistency rate is in an acceptable level, showed the validity of results. Conclusion: The results indicate that considering the welfare of society, respect for justice and preservation of unity at the macro level and respect for intellectual property rights are the most important indicators of professional ethics in research, respectively.      
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Professional ethics, Research, Decision-making

نویسندگان مقاله جمال خانی جزنی |


سحر جعفری |


علیرضا عرب |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-237&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-2101046.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات