این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۷۱-۷۵

عنوان فارسی تحلیل روابط هوش اخلاقی، سرمایه اجتماعی و دلبستگی شغلی
چکیده فارسی مقاله زمینه: یکی از ویژگی‌های مهمی که می‌تواند سازمان‌ها را در مسیر بهره‌وری و سرآمدی قرار دهد، دلبستگی شغلی کارکنان است. به‌‌نظر می‌سد که دلبستگی شغلی کارکنان در گرو هوش اخلاقی کارکنان و به‌تبع آن ایجاد سرمایه اجتماعی مطلوب در سازمان باشد. با‌این رویکرد، هدف از پژوهش حاضر، تحلیل روابط هوش اخلاقی، سرمایه اجتماعی و دلبستگی شغلی بوده است. روش: پژوهش حاضر جزو تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری را کلیه کارکنان بانک کشاورزی شهر همدان به تعداد 313 نفر تشکیل می‌دادند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 196 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه‌ای، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه‌های استاندارد هوش اخلاقی، سرمایه اجتماعی و درگیری شغلی استفاده شد. روایی سازه پرسشنامه‌ها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن‌ها نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و تأیید شد. در نهایت برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون t تک نمونه‌ای، آزمون همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها: میانگین و انحراف استاندارد هوش اخلاقی 57/0±14/3؛ سرمایه اجتماعی 40/0±30/3؛ و دلبستگی­شغلی 35/0±98/2 بود. بین هوش اخلاقی، سرمایه اجتماعی و دلبستگی شغلی روابط معناداری مشاهده شد. همچنین نتایج مدل‌یابی معادلات ساختاری نشان داد که هوش اخلاقی می‌تواند با واسطه سرمایه اجتماعی پیش‌بینی کننده معنادار دلبستگی شغلی باشد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش، هوش‌ اخلاقی می‌تواند بهبود سرمایه اجتماعی را به همراه داشته باشد و این امر به نوبه خود زمینه ارتقای دلبستگی شغلی کارکنان را فراهم آورد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش اخلاقی، سرمایه اجتماعی، دلبستگی شغلی

عنوان انگلیسی Analysis of the Relationships between Moral Intelligence, Social Capital and Job Engagement
چکیده انگلیسی مقاله Background: One of the important attributes that can put organizations on the road of productivity and excellence is job engagement of staff. It seems that job engagement depends on moral intelligence and creating a favorable social capital in organization. With this approach, the purpose of this research is to Analysis of the relationships between moral intelligence, social capital and job engagement. Method: This research is a descriptive-correlation. Statistical population was consisted of 313 employees of general directorate of Bank Keshavarzi of Hamedan.  Based on Morgan tables, 196 people were selected by stratified random sampling. Data collection instruments were moral intelligence questionnaire, social capital questionnaire, and job engagement questionnaire. The construct validity of the questionnaires was confirmed by confirmatory factor analysis and their reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. Data analyzed by one-sample T test, Pearson correlation test and Structural Equation Modeling (SEM). Results: The mean and standard deviation of moral intelligence was 3.14 ± 0.57; social capital was 3.30 ± 0.49 and job engagement was 2.98 ± 0.35. There were significant relationships between moral intelligence, social capital and job engagement. The results of Structural Equation Modeling showed that moral intelligence can predict job engagement by mediating social capital. Conclusion: According to the findings, ethical intelligence can improve social capital and also social capital increase job engagement
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Moral intelligence, Social capital, Job engagement

نویسندگان مقاله مصطفی الماسی |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-233&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-2101042.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات