|
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱۴۱-۱۶۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تبیین نقش عوامل سازمانی در افت تحصیلی دانشجویان و راهکارهای کنترل و کاهش آن (مطالعه موردی: دانشگاه کاشان ) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از این مطالعه بررسی عوامل سازمانی مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان، پیامدهای حاصل از افت تحصیلی و بیان راهکارهایی برای کنترل و کاهش این مشکل است. در این تحقیق از روش کیفی (نظریه داده بنیاد) استفاده شده است. در روش نظریه دادهبنیاد با 15 دانشجو، 10 کارمند و 5 عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان مصاحبه شد و با از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت. مدل پارادایمی منتج از تحلیل دادهها نشان داد که عوامل سازمانی مؤثر در افت تحصیلی دانشجویان، که ویژگی ساختاری آموزش در دانشگاه در نظر گرفته شده است، شامل عدم سازگاری با محیط جدید، ادراک ناکارآمدی از رشته، انعطافناپذیری، ویژگی ارزشیابیها و غلبه دروس نظری، است. پدیدههای مورد نظر به شش راهبرد کنش و کنش متقابل منتهی میشد. سه عامل مداخلهگر شامل فراغت و دسترسی به امکانات فراغتی، بافت جامعه محلی دانشگاه و نسبت استاد و دانشجو نیز در این راهبردها تشخیص داده شد. نتایج همچنین، نشان داد فقدان مشارکت در محیط یادگیری، هسته تأثیرگذار بر افت تحصیلی دانشجویان دانشگاه کاشان است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
افت تحصیلی، عوامل سازمانی، دانشگاه، دانشجو، |
|
عنوان انگلیسی |
Determining Organizational Factors Affecting Educational Failure of the Students and How to Control and reduce it (Case Study: University of Kashan) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this study was to studying the affecting organizational factors oneducational failure of Kashan University' Students, the outcomes of educational failureand providing solutions for overcoming or decreasing it. In the present study, thequalitative grounded theory method has been used. In addition, for more access to thedata, institutional analysis methods and analysis of documents has been used too. Inthe method of grounded theory, 15 students, 10 staff and 5 faculty members inuniversity of Kashan has been interviewed and the data, using open, axial and selectivecoding, were analyzed. The paradigmatic model resulted from data analysis showedthat the effective organizational factors on the educational failure were included:incompatibility with new environment, inefficient perception about the field,inflexibility of learning environment, prevalence of quantity-oriented evaluation andovercoming of theoretical environment on the experimental environment. The desiredphenomena were result 6 action and interaction strategies Three interfering factorswere detected in these solutions which are including: leisure and access to leisurefacilities, university's local society's structure and the relationship between professorand student. Finally, the category of the effecting core of the educational failure of thestudents of University of Kashan was lack of participating in learning environment. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محسن کوهی نصرآبادی | koohi nasrabadi استادیار، گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان
میثم نوابی پور | کارشناس ارشد جامعه شناسی ؛ مدیر شرکت amp;amp;quot;تدبیر گستر اقلیم amp;amp;quot; مستقر در مرکز رشد دانشگاه کاشان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)
محمد گنجی | استادیار، گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)
محسن صفوی | کارشناس ارشد مدیریت، مدیر برنامه ریزی و توسعه دانشگاه کاشان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jomc.ut.ac.ir/article_36085_95423d1cf994b69dec4ddcab5956727d.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-210066.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|