مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۲۹-۴۹

عنوان فارسی تدوین الگویی از عوامل مؤثر بر رضایت نمازگزاران از مساجد و رابطۀ آن با وفاداری
چکیده فارسی مقاله در محیط رقابتی، رضایت مشتری عاملی کلیدی در کسب برتری و موفقیت سازمان است. مساجد نیز که سازمان­های غیر انتفاعی- مذهبی به شمار می­روند، باید به ارضای نیازهای مشتریان خود یعنی نمازگزاران، توجه کنند، تا بتوانند در محیط رقابتی عرصۀ فرهنگ مقاومت کنند. بنابراین، این پژوهش در سال 1391 با هدف طراحی الگویی از عوامل مؤثر بر رضایت مردم از مساجد و وفاداری آن­ها نسبت به این اماکن، در استان گلستان به روش مطالعۀ توصیفی- تحلیلی انجام شد. برای سنجش ابعاد رضایت مشتری و همچنین، وفاداری نمازگزاران از پرسشنامه­های محقق­ساخته، استفاده شد. بدین منظور، یک نمونۀ 380 نفری از نمازگزاران استان گلستان به روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند. مراحل توصیفی این پژوهش با استفاده از نرم افزارSPSS16 و مراحل استنباطی آن، با استفاده از نرم‌افزار LISREL 8/54، انجام گرفت. در مدل مفهومی تحقیق شامل متغیرهای رضایت مشتری، تصویر درک شده از سازمان، کیفیت درک شده (نرم­افزار و سخت­افزار)، انتظارات مراجعه­کنندگان، ارزش درک شده و وفاداری است. نتایج به‌دست‌آمده، تأثیرگذاری کلیۀ متغیرهای پیشنهادی بر رضایت نمازگزاران، همچنین، تأثیرگذاری رضایتمندی نمازگزاران بر وفاداری آن­ها نسبت به مساجد را در سطح اطمینان 95% تأیید کرد. در انتها، پیشنهادهایی برمبنای نتایج تحقیق و دیدگاه پاسخگویان مطرح شد.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایتمندی نمازگزاران، وفاداری، مسجد،

عنوان انگلیسی Formulating a model of determinants for mosque prayers’ satisfaction and its correlation with loyalty
چکیده انگلیسی مقاله Customer satisfaction is a critical element for excellence and achievement of anyorganization in a competitive environment. Mosques as a nonprofit-religious institutionshould pay attention strongly to satisfying their customers namely prayers, so they cansurvive in a competitive environment of culture. Present study aims to design a modelof determinants of people satisfaction to mosque and their loyalty in Golestan Provinceby a descriptive-analytical study in 2012. For this purpose, a sample of 380 prayers ofGolestan Province has been selected by clustered sampling. Researcher-madequestionnaire was used to assess customer satisfaction and loyalty. 500 questionnaireswere distributed among prayers of Golestan Province. Totally, 371 filledquestionnaires were returned. SPSS 16 LISREL 8/54 softwares were used to analyzethe data. The result of descriptive and inferential statistical show that the Severalfactors of satisfaction index, perceived image of organization, perceived quality(software and hardware), clients' expectation, perceived value and loyalty are inconceptual model.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Prayers’ satisfaction, Loyalty, Mosque

نویسندگان مقاله محسن یازرلو |
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی آباد

عبدالحمید ابراهیمی |
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

رسول عباسی |
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه حضرت معصومه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه حضرت معصومه (Hazrat e masoumeh university)


نشانی اینترنتی http://jomc.ut.ac.ir/article_36080_aa65c1b6baef27e398f5f652c3606de8.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-210061.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات