این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۸۳-۱۰۴

عنوان فارسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر موفقیت سیستم‌های اطلاعاتی سازمان
چکیده فارسی مقاله اگرچه در دهه گذشته، تحقیق در زمینه رفتارهای شهروندی سازمانی در حوزه­های مختلف، به طور چشمگیری گسترش یافته است، درباره رفتارهای شهروندی سازمانی در حوزه سیستم­های اطلاعاتی شناخت اندکی وجود دارد. هدف این تحقیق بررسی تأثیر رفتارهای شهروندی سازمانی بر موفقیت سیستم­های اطلاعاتی سازمان است. مدل تحقیق شامل روابط میان سازه­های رفتارهای شهروندی سازمانی، یعنی نوع­دوستی، وظیفه­شناسی، ادب، حسن شهروندی و جوانمردی، و متغیرهای موفقیت سیستم­­های اطلاعاتی از جمله کیفیت اطلاعات، بازده کاری و نوآوری در فناوری اطلاعات پیشنهاد شد. ابزار این پژوهش پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه سازمان­های تولیدی و خدماتی است که سیستم­های اطلاعاتی در پیشبرد اهداف سازمان به­کار می­گیرند. نمونه­ای به روش نمونه­گیری دردسترس در دو مرحله انتخاب شد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی؛ و از نظر نحوه گردآوری داده­­ها، توصیفی/ همبستگی است. به منظور تجزیه­وتحلیل داده­ها مدل­سازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر انجام گرفت. ابتدا، مدل اندازه­گیری بررسی شد. سپس، مدل مفهومی تحقیق در جامعه آماری برازش شد. طبق نتایج تحلیل مسیر در مدل تحقیق، تمامی روابط تأیید شد، بجز تأثیر نوع­دوستی و ادب بر بازده سیستم که معنادار تشخیص داده نشد. در نهایت، مدل نهایی تحقیق طراحی شد و پیشنهادهایی بر مبنای نتایج تحقیق مطرح شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effects of Organizational Citizenship Behaviors on Information System Success
چکیده انگلیسی مقاله Although the research on organizational citizenship behaviors (OCBs) has increased dramatically in diverse fields during the past decade, little is known about the OCBs in the information systems area. The purpose of this study was to explore the effect of OCBs on information systems success. In order to perform empirical analyses, measurements on the OCBs constructs based on the five dimensions of organizational citizenship behavior: altruism, conscientiousness, courtesy, civic virtue, and sportsmanship were developed, and the research model including the relationships between the OCBs constructs and information systems success variables of information quality, work efficiency, and IT innovation was proposed and empirically analyzed using structural equation modeling. Data collection instrument is questionnaire. Sampling method is available method. The results of structural equations modeling confirm model fitness in studied population. The contribution of this study is to provide strategic insights for successfully managing information systems by identifying the effects of organizational citizenship behaviors in information systems context.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زینب مولوی |
پردیس فارابی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

حسین خنیفر |
پردیس فارابی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jomc.ut.ac.ir/article_50184_8d95e2626ac8f4c9e666a84bac41c02c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-210049.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات