مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۷۶۳-۷۸۴

عنوان فارسی بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی در سازمان‌های دولتی (مورد مطالعه: پژوهشگاه صنعت نفت ایران)
چکیده فارسی مقاله اتخاذ رویکردی کارآفرینانه در بخش دولتی در راستای پاسخگویی به انتقادهای وارد بر عملکرد سازمان‌های دولتی از جمله دغدغه‌های پیش روی سازمان‌های دولتی به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه از جمله کشورمان ایران است. برخلاف اهمیت این موضوع، متأسفانه مطالعات معدودی با رویکردی جامع‌گر در این زمینه انجام گرفته است. پژوهش حاضر تحقیقی کاربردی به روش تحقیق کمّی و از نوع همبستگی است. تحقیق حاضر تلاش می‌کند ابعاد متعدد مفهوم کارآفرینی در بخش دولتی را پیمایش کند. بدین منظور 205 نفر از کارکنان رسمی پژوهشگاه صنعت نفت ایران در این تحقیق شرکت کردند. برای گردآوری داده‌ها ابزار پرسشنامه، و برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات آماری ضریب همبستگی، رگرسیون چندمتغیره و تحلیل مسیر به‌کار گرفته شد. نتایج نشان داد به‌جز متغیرهای مشاغل تخصصی، چندگانگی اهداف و نفوذ سیاسی، همه متغیرهای دیگر بر متغیر کارآفرینی در بخش دولتی تأثیرگذارند و سه متغیر مخاطره‌پذیری، نوآوری و پیشروبودن رابطه مثبت و معنادار با عملکرد سازمان‌های دولتی دارند. همچنین، در نهایت پیشنهادهایی برای تقویت روحیه کارآفرینی در سازمان‌های دولتی کشور مطرح شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Study the Factors Affecting Entrepreneurship in Public Organizations (Case: RIPI)
چکیده انگلیسی مقاله In the current age, having entrepreneur approach to public administration in public organizations is one of the critical issues that affect the output of the organizations, especially in developing and less developing countries. Although the approach is vital for public organizations, but unfortunately, few studies focused on it. The nature of the study is quantitative and based on applied and descriptive-survey method. Our population is comprised of 205 employees of oil industry research center. The data analysis is conducted through correlation, regression, and path analysis. The study found risk taking, innovativeness, and proactiveness are three important variables which influenced the process of public entrepreneurship. Also the study found that specialization, goal ambiguity and multiplicity, and political influence didn't affect the public entrepreneurship in the sample of the study.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی پیران نژاد |
استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

مهدی افخمی اردکانی | afkhami ardakani
عضو هیئت علمی، پژوهشگاه صنعت نفت، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشگاه صنعت نفت (Research institute of petroleum industry)


نشانی اینترنتی http://jomc.ut.ac.ir/article_54738_cbfed1e0aa7b5fa5f65e78b0a65040a7.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-209975.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات