این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 25 آبان 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۲۴۹-۲۷۸
عنوان فارسی
پردهبرداری از نفاق در سازمان با بهکارگیری پدیدارنگاری: فهمی از دریافتهای متکثر
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف بررسی و طبقهبندی دریافتهای اعضای یک دانشگاه از پدیده نفاق در سازمان، بر پایه پدیدارنگاری، برای نیل به درکی عمیقتر از مفهوم این پدیده نزد افراد مورد مطالعه انجام گرفته است. نمونهگیری به روش بیشینه تنوع انجام گرفت و حجم نمونه با درنظرگرفتن قاعده اشباع نظری تا 30 نفر مشخص شد. با مشارکتکنندگان مصاحبههای نیمهساختاریافته باز انجام گرفت. سپس، با نرمافزار Maxqda دادهها کدگذاری شد. پس از تحلیل مصاحبهها، پنج دیدگاه به دست آمد که عبارت بودند از مفاهیم مبتنی بر فنون رفتاری مدیریت تصویرپردازی (خودشیرینی و سعایت)، نیت نفعطلبانه مستتر فرد (حفظ مقام، ارتقای مقام و جلب منافع مادی)، ویژگیهای فعال سالوسانه فرد (خودپایشی و یادگیری رفتارهای غیرکارکردی سیاسی)، چاپلوسپروری مدیریتی و فرهنگ سوت و سکوت سیاسی. در ادامه، طبقات روی سلسلهمراتبی با سه سطح فنون رفتاری، فرد و سازمان قرار گرفتند و فضای نتیجهای سلسلهمراتبی را برای شیوههای متفاوت ادراک پدیده نفاق در سازمان رقم زدند. برای اعتبار و اعتمادبخشی به دادهها قابلیتهای اعتبار، انتقال و اعتماد بهکار گرفته شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Hypocrisy in Organization Unveiled Through Phenomenography: An Understanding of Triangulated Understandings
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study is to explore and classify the perceptions of the phenomenon of hypocrisy in organization from viewpoint of employees in a university using phenomenography, so that achieving to a deeper understanding of this phenomenon. Sampling was done by maximum variation method and sample size was determined 30 people using theoretical saturation. Some open semi-structural interviews were done among participants; then data was coded using Maxqda. After analyzing interviews, five perspectives were created: concepts based on impression management techniques (ingratiation and blasting), the person's hidden benefit-seeking continuous intention (protecting post, promoting post, and attracting benefits), person's active hypocritical properties (self-monitoring and learning dysfunctional political behaviors), managerial flattering-culture, and political voice and silence culture. Thereafter, those mentioned classes were located on a triple-level hierarchy (behavioral techniques, individual and organization). Findings were validated through credibility, transferability, dependability, and conformability indexes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مصطفی هادوی نژاد |
دانشیار، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولی عصر عج ، رفسنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ولی عصر رفسنجان (Valiasr university)
مریم امیرخانلو |
کارشناس ارشد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولی عصر عج ، رفسنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ولی عصر رفسنجان (Valiasr university)
نشانی اینترنتی
http://jomc.ut.ac.ir/article_56515_4e6677bfcd9b54c2870f6b7ad99012e0.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-209950.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات